Българската стопанска камара (БСК) представи становищата си по проектите за промени в данъчните закони, внесени за обсъждане в Народното събрание.

Камарата не одобрява предложението в Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) да бъде заложено разширяване на обхвата на облагаемите доходи от трудови правоотношения с предварително неопределени парични плащания. В становището на БСК се посочва, предложената дефиниция в т. 65 от действащата сега разпоредба не изключва предварително неопределени допълнителни парични плащания за добро обслужване от граждани към служители на държавната и общинската администрация, в т.ч. Националната агенция за приходите (НАП), КАТ, Главна инспекция по труда (ГИТ) и други, нито предвижда ограничение подобни плащания да бъдат искани от гражданите. Според Стопанската камара обаче това не може да бъде легитимна цел на закона, доколкото създава предпоставки за легализиране на корупционни практики. БСК не подкрепя и предложението за данъчно облекчение за приспадане от общата годишна данъчна основа на 0,5 на сто от платения ДДС, но не повече от 100 лв. месечно, съгласно данните от фискални и системни бонове, регистрирани в НАП. Не получава подкрепата на БСК и предложението за приравняване на гражданските договори към трудовите. Организацията настоява предложението да бъде оттеглено като несъобразено с редица закони и създаващо условия за произволно тълкуване, хаос, несигурност и непредвидимост за работодателите.

КТ Подкрепа иска от НС да върне данъчните заигравки на Асен Василев

КТ Подкрепа иска от НС да върне данъчните заигравки на Асен Василев

В Закона за местните данъци и такси и Закона за облагане на доходите на физическите лица

Организацията не подкрепя предвиденото в промените в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК) БСК въвеждането на финансов стимул за лицата, които подадат информация, съдържаща конкретни факти и обстоятелства, които не са били известни на органите по приходите и водят до установяване и събиране на допълнителни задължения за данъци, задължителни осигурителни вноски и лихвите върху тях във връзка с укрити или недекларирани облагаеми сделки, доходи, печалби и имущества. Мярката придоби популярност в общественото пространство като "донос-бонус". От камарата посочват, че подобни разпоредби има в редица други нормативни актове и понастоящем приходната администрация разполага с богат инструментариум, който е в състояние да обезпечи ефективен контрол върху събираемостта на данъчните приходи, без да необходимо регламентиране на допълнителни финансови стимули. БСК не одобрява и предложенията за намаляване на прага за плащания в брой, както и задължително изплащане по банков път на възнаграждения на служителите и въвеждане на задължителна възможност за заплащане чрез ПОС терминал в ресторантите. От организацията изтъкват, че извършването на плащания само чрез превод или внасяне по платежна сметка за суми над 5 000 лева, както и изплащането на трудови възнаграждения само по банков път, изисква предварително добре развита инфраструктура на територията на цялата страна - банкомати, които се обслужват редовно и в най-малките населени места, ПОС устройства, интернет свързаност, достъпни банкови такси за търговците и гражданите. "В допълнение, търговските банки поддържат висок размер както на таксите броене, внасяне и теглене на суми в брой, така и на таксите за инсталиране и комисионните за всяка отделна транзакция на ПОС терминал, платими от търговците", се казва още в становището. По отношение на идентифицираните проблеми и негативни ефекти от прилагане на новия режим на финансов контрол над стоките с висок фискален риск (СВФР), БСК настоява за отпадане на задължението за деклариране на очакван час на доставка, защото големите разстояния, непредвидимият престой на границите и доставката до няколко клиенти правели практически невъзможно предвиждане на очакван час за доставка. Камарата иска отлагане на действието на новите изисквания по отношение на СВФР до въвеждане на автоматизирана система, която да отговаря на обема регистрации и констатираните пропуски.

Нито работодатели, нито синдикати харесаха "донос-бонус"

Нито работодатели, нито синдикати харесаха "донос-бонус"

Министърът на финансите Асен Василев защити данъчните закони

По отношение на Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ) БСК напомня, че съгласно действащите разпоредби, определянето на такса "битови отпадъци" (ТБО) става на база данъчна оценка на имота или балансова стойност на активите. Според организацията по този начин таксата реално представлява втори имотен данък. От камарата отбелязват, че наредбата на Министерския съвет по чл. 66, ал. 3, т. 1 на ЗМДТ, регламентираща изчисленията на ТБО, все още не е факт и се очаква това да стане до месец март 2024 г., за да могат общините да я прилагат от 2025 г. "Предложените изменения за актуализиране на базисната данъчна стойност за определяне на данъчната оценка на сгради на две години очевидно целят повишаване на ТБО, което БСК не може да подкрепи в условията на настоящата методика за нейното изчисление", се заявява в становището. Ако предложението бъде прието от парламента, Стопанската камара иска то да влезе в сила не по-рано от влизането в сила на наредбата. Камарата изразява принципна подкрепа за предложението за синхронизиране на прага за задължителна регистрация по ЗДДС с размера на оборота, като условие за прилагане на патентен данък, както и за разширяването на обхвата на лицата, подлежащи на облагане с патент - с юридическите лица, осъществяващи дейност като заведения за хранене и развлечения. От организацията уточняват, че мярката е насочена към намаляване на административната тежест за малкия бизнес и насочване на допълнителни приходи към общинските бюджети. Същевременно от БСК обръщат внимание, че се предвижда прагът за задължителна регистрация по ЗДДС да се повиши от 100 000 лева на 166 000 лева, считано 1 януари 2025 г., което предполага последващо синхронизиране на ЗМДТ и ЗДДС.

Правителството подкрепя финансовата децентрализация на общините

Правителството подкрепя финансовата децентрализация на общините

Но след като Министерството на финансите изготви внимателен анализ

Относно промените в Закона за акцизите и данъчните складовеБСК подкрепя предложените текстове, доколкото направените предложения в рамките на Националния съвет за тристранно сътрудничество (НСТС) са отразени във внесения законопроект.

Камарата одобрява предвиденото в измененията на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) въвеждане на нова схема за държавна помощ за земеделски стопани, съгласно новия регламент за групово освобождаване в земеделието - Регламент (ЕС) № 2022/2472, който се прилага от 1 януари 2023 г. до 31 декември 2029 г. Относно въвеждането на Директива (ЕС) 2022/2523 на Съвета от 15 декември 2022 г. за гарантиране на глобално минимално равнище на данъчно облагане на многонационалните групи от предприятия и големите национални групи в Съюза (Директива (ЕС) 2022/2523, БСК настоява в ЗКПО да бъде въведено предвиденото в Директивата облекчение за съществена стопанска дейност.

Стопанската камара подкрепя предложеното в проекта за промени в Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС) удължаване до 30 юни 2024 г. на срока за прилагане на нулева ставка на данъка за доставката на хляб и брашно. Организацията настоява за удължаване на срока за прилагане на намалената ставка и по отношение на сектор "Хотелиерство и ресторантьорство", както и за запазване на намалената ставка за ползване на спортни съоръжения (фитнес услуги). БСК подкрепя предложените изменения в чл. 33, ал. 3 от ЗДДФЛ във връзка с определянето на облагаемия доход от продажба или замяна на акции, дялове, компенсаторни инструменти, инвестиционни бонове и други финансови активи, включително виртуални валути, както и от търговия с чуждестранна валутам да се приспадат 10% нормативно определени разходи.

Припомняме, че БСК излезе с аналогични становища и при публикуването на проектите за данъчни промени за обществено обсъждане.

Ресторантьорите обвиниха Асен Василев в лъжа

Ресторантьорите обвиниха Асен Василев в лъжа

Министърът на финансите подвеждал обществеността за фантомни срещи с бранша