2 млн. фактури е издала през последните 3 месеца ЧЕЗ, като в електроснабдяващата компания са получени едва 7 хил. рекламации от старта на компанията у нас.

Това стана ясно при представянето на начините за безкасово плащане на сметките за електроенергия към ЧЕЗ.

Любос Павлаш, регионален мениджър за ЧЕЗ за България каза, че проблемите в компанията не се състоят във формулата за тримесечно отчитане, а в процеса на пререгистрация на клиентите.

Ясен Гуев, мениджър PR и комуникация на ЧЕЗ оценява, че по време на процеса на пререгистрация на над 25 хил. нови абоната се е достигнало до месечни сметки с размер 160-170 лв.

Той обаче уточни, че всеки един клиент на ЧЕЗ е трябвало да знае, че за да не се достигне до тези сметки трябва да подаде декларация, с която да заяви пред дружеството дали иска електроенергията му да се начислява по общите условия или в противен случай - да декларира колко ще потребява.

Гуев е категоричен, че практиката отчитане на електроенергията за период, по-дълъг от 1 месец е ефективна и отчете факта, че това съществува в повечето европейски страни, като по думите му, единствените, които отчитат електроенергията на 1 месец са централно-източните части на България и Сърбия, а във Великобритания, Германия и Чехия отчитането се извършва веднъж годишно.

Гуев посочи: „Във всички европейски страни има различен срок за отчитане, но ежемесечен срок за плащане.
Надяваме се това, което ще се случи през следващите месеци да не доведе до отмяната му (плащането всеки месец), защото това ще доведе до по-високи разходи за нашето дружество".

Гуев уточни, че може да се стигне до момента, в който ЧЕЗ ще поиска увеличаване на цените на електроенергията от 1 юли 2009 г., тъй като покрай промяната от едномесечно в тримесечно отчитане, компанията е направила значителни разходи.

По думите на Ясен Груев, изключено е да се стигне до плащане от страна на клиентите не веднъж на месец, а веднъж на 3 месеца.

Относно проблемите с тримесечното отчитане, регионалният мениджър за България на ЧЕЗ Любос Павлаш беше категоричен - „няма информация да има такива случаи, когато клиентът не си е променил своето поведение, а неговата сметка в сравнение със същия период миналата година се е променила или увеличила".

Той беше ясен с думите си, че понякога се случва не клиентите да кредитират ЧЕЗ, а компанията да ги кредитира тях. Последните изравнителни сметки ще излязат утре - на 7 август.

На въпрос защо таксата за включване отново на нередовните платци е в размер на 40 лв., а не по-малка, от ЧЕЗ уточниха, че тази сума е изчислена на базата на разходите, които компанията прави, за да възстанови електроенергията на гражданите и признаха, че тази такса може да бъде намалена само ако регулаторът категорично го постанови.

ЧЕЗ представи и подробна статистика за безкасовите плащания към компанията от момента на стартирането на тази процедура.

От юни 2007 г. до юни 2008 г. броят на тези плащания се е увеличил с над 32 хил. News.bg припомня, че абонатите на ЧЕЗ могат да платят сметките си за електроенергия с sms, чрез директен дебит (когато банката автоматично извършва месечното плащане от сметката на клиента към сметката на ЧЕЗ), през банкомат и по интернет чрез системата ePay.bg, или чрез интернет банкиране.

20 стотинки от сумата, която всеки клиент заплаща безкасово, се отделят за деца от домове за деца лишени от родителска грижа, като за месец юли събраната сума в размер на 1239 лв. ще бъде дадена на дом за деца „Никола Вапцаров" град Роман.