Почти 716 хил. лева отпусна правителството за установяването на причините за потъването на кораба „Хера" на 13 февруари 2004 г.

С 518 613 лв. ще бъде оборудван моторен кораб „Протео" и ще бъде подготвен водолазния му комплекс.

За органите на съдебната власт ще бъдат отпуснати 197 362 лв. за подводен оглед и моделиранe на инцидента.

Целта е Националното следствие да събере годни доказателства за установяване на причините за потъването на „Хера" и приключване на следственото дело.

Подводният оглед се налага, за да бъдат отхвърлени или потвърдени някои от предполагаемите причини за трагедията. Такива са например

  • потъване поради нахлуването на вода в кораба вследствие на подводен удар и получена пробойна;
  • потъване поради наводняване на кораба вследствие нарушаване на целостта на обшивката на кораба в резултат на износване, некачествен ремонт или неподдържане;
  • потъване поради наводняване на кораба вследствие на невъзможност да бъдат уплътнени капаците на товарните трюмове,
  • потъване поради постъпване на вода и частично пречупване на кораба вследствие на лошото време.

Предвижда се заснемане на корпуса, капаците на трюмовете, листите от палубата и обшивката, които са били подменяни или дублирани при последния ремонт, евентуални пукнатини в обшивката и наличието на пукнатина, в която се твърди в доклада на турските власти.

С подводния оглед ще се извърши още издирване в помещенията на кораба за тела на липсващите членове на екипажа, които не са открити при извършения подводен оглед от страна на турските власти и при съвместните издирвателни действия по брега от турски и български екипи.

Цели се да се установи дали и какви действия е предприел екипажът преди и по време на ницидента за напускането на кораба и спасяването си.

Чрез компютърно моделиране на инцидента и моделно изпитване в изпитателен басейн се очаква да бъде отговорено на въпроса дали е възможно корабът „Хера" да е потънал поради изпадане в резонансно клатене и загуба на устойчивост при хидрометеорологичните условия в момента на инцидента и съответното натоварване.

Ще бъде даден отговор и на въпроса дали е възможно поради промяна в конструкцията при хидрометеорологичните условия по време на инцидента и съответно натоварвана, корабът „Хера" да е получил нарушаване на надлъжната здравина на корпуса и разкъсване на обшивката.

Чрез моделното изпитване, извършено при различни състояние на кораба, се очаква да бъде изяснено дали е възможно корабът да е потънал поради технически причини, а не заради неправилни действия на екипажа.

Парите, които са 715 975 лв, се предоставят по отчетите на Министерство на отбраната и Висшия съдебен съвет като са за сметка на държавни инвестиционни заеми.