"Ако нямаме покана и разговор, в който да има разумни предложения от страна на институциите, на работниците няма да им остане друг изход, освен да преминат към ефективна стачка". Това заяви пред БНР председателят на Федерацията на транспортните синдикати в КНСБ Александър Шопов.
Той отбеляза, че в момента не се планира блокиране на ключови кръстовища в София. По думите му дали ще се стигне до там, зависи от протестиращите. Шопов подчерта, че всички депа са блокирани. Той посочи, че както водачите, така и сервизния персонал, са солидарни с протеста и настояват за достойно заплащане, а не това, което в момента им се предлага.
"Хората имат готовност да седят, докато се намери решение на техните проблеми", поясни председателят на Федерацията на транспортните синдикати в КНСБ.
"Извадили сме 2 телефона. Едната линия е отворена за Министерството на финансите, а другата е за Столична община. Надяваме се някоя от двете институции да се свърже с нас, за да можем да проведем разговори. Най-добре е всички да седнем на една маса", заяви Шопов.
Според него най-правилното решение е да има устойчиво развитие на въпроса, а не да се налага всеки път да опираме до там, че пари няма. Той е на мнение, че пари за служителите в столичния автотранспорт може да се намерят, чрез преструктурира капиталовата политика. Има буфер, който може да бъде използван, категоричен бе синдикалистът, смята Шопов.
Той подчерта, че работниците в транспорта полагат доста извънреден труд. По думите му стартовата заплата е 2105 лв., но тя е недостатъчно и трудно може да мотивира млади хора да работят в сферата.
"Ако не е извънредният труд, нощният труд и класа на хората - заплатите са си стартовите. Затова настояваме за увеличение на основните заплати, за да може да има по-добра перспектива за нови, млади кадри. Не може да се оглеждаме в класа на хора с по 40 години трудов стаж", посочва още председателят на Федерацията на транспортните синдикати в КНСБ.
Другият голям проблем според Шопов идва от натрупването на извънреден труд. "Имаме рекордьор в столичния Автотранспорт за миналата година с 655 часа извънреден труд. Този човек не се е прибирал вкъщи да си види семейството", изтъква синдикалистът.
Георги Панайотов, председател на КТ "Подкрепа" в столичния електротранспорт, коментира пред bTV, че до момента няма никаква комуникация от страна на кмета Терзиев или неговите заместници.
"Последният разговор беше на 7 април. Кметът имаше един месец да направи нещо, но такова нещо не се случи", изтъкна той.
"Единственият отговор, който получихме е от министъра на финансите, която казва, че има останали около 300 млн. в Столична община от миналата година. Според нас оттук насетне трябва да тръгнем по закона за уреждане на колективните трудови спорове. Не очакваме днес кметът да прояви желание да се срещнем", допълва още Панайотов.
Исканията на организаторите на протеста от Федерацията на транспортните синдикати (ФТС) към КНСБ и Федерацията на транспортните работници към Конфедерацията на труда "Подкрепа" са за спешно отпускане на допълнителен финансов ресурс от държавния бюджет в размер на 40,7 млн. лв.
Оттам очакват 29 млн. лв. за столичния градски транспорт, 6,5 млн. лв. за градския транспорт във Варна, 0,7 млн. лв. за този в Русе и 4,5 млн. лв. за Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", информираха от КНСБ.