415 констативни протокола са съставени на ЕРП-тата заради установеното от ДКЕВР след проверките на дружествата.

Това стана ясно от доклада на шефката на държавния регулатор Светла Тодорова, която представи пред депутатите от ресорната парламентарна комисия информация относно предприетите действия, вследствие на проведените одити на енергийни дружества от сектор "Електроенергетика" през 2013-2014 година и установените нарушения при тях.

На ЕВН са съставени 120 констативни протокола, на Енерго про - 183 и на ЧЕЗ - 112. Броят на съставените актове за административни нарушения не съответства на броя на констативните протоколи, поясни Светла Тодорова.

В един констативен протокол може да бъде описана ситуация, която се отнася до няколко нарушения или пък в него да се посочва липсата на нарушения.

Съставените актове за административни нарушения са 1805, от които на ЧЕЗ - 981, на ЕВН - 374 и на Енерго про - 450, обясни още председателят на ДКЕВР.

Нарушенията на ЕРП-тата са най-общо в няколко направления: нарушения на общите условия на договорите за използване на елразпределителните мрежи, нарушения по отношение на лицензията за дейността „разпределение на електрическа енергия", нарушения на правилата за измерване на количествата ел.енергия и нарушения по Закона за енергията от ВЕИ.

Към днешна дата са приключени 975 административно наказателни производства, подчерта Светла Тодорова. Издадените са 460 наказателни постановления, като всички са с имуществена санкция от 20 000 лева, допълни тя. 512 акта са приключили със санкция „предупреждение" заради маловажността на нарушенията, стана ясно още от доклада на председателя на ДКЕВР.

Като маловажно нарушение регулаторът счита например това, че при смяна на електромер протоколът трябва да бъде подписан от служител на дружеството, както и от свидетел. В правилата на различните дружества се предвижда различен брой свидетели, които трябва да подпишат протокола (Енерго про - 1 ; ЧЕЗ - 2, ЕВН - поне 2). Заради липсата на единен подход към дружествата не може да се налага еднаква санкция за липсата на нужния брой подписи.

Друго маловажно нарушение е неизпълнение на 30-дневния срок, в който ЕРП-то трябва да отговори на жалба на потребителя. Имало пикови моменти за дружествата, в които били затрупвани с жалби. В началото на годината например за месец към ЕРП-тата „валяли" по 4000 жалби. Затова и регулаторът счита, че няма как дружеството да отговори в срок на всички жалби. Забавянето обаче било от 5 до 10 дни.

Пречка пред  ДКЕВР се оказва, че комисията трябва да има свой представител на делата по обжалване. Правният екип на регулатора обаче се състои само от 8 души. Тези хора трябва да пътуват из цялата страна, защото делото се води на място, където е констатирано съответното нарушение.