Окончателното инвестиционно решение за газопровода „Южен поток" ще бъде подписано следващата седмица в сряда или четвъртък, съобщи икономическият министър Делян Добрев след изслушването в Парламентарната икономическа комисия, на което беше извикан.

Той поясни, че е било предвидено подписването да стане на 9 ноември, но ще стане малко по-късно, тъй като е обявен национален траур в петък, а в понеделник и вторник премиерът ще бъде в чужбина.

Делян Добрев каза, че до подписването ще бъдат изяснени подробностите за новите договори за доставка на руски газ. Според него ще бъдат издействани по-добри условия от 11%-те отстъпка, която имаме в момента. Тази отстъпка важи до края на декември.

„Един долар разлика в цената на газа при консумация 3 млрд. кубически метра, означава 3 млрд. долара годишно, така че може да сте сигурни, че се борим за всеки цент", заяви Добрев.

Михаил Андонов - шеф на БЕХ, който е упълномощен да подпише окончателното инвестиционно решение за „Южен поток" заяви, че до 15 ноември ще бъдат подписани двата документа - за доставки на руски газ от 1 януари и за окончателното инвестиционно решение за „Южен поток".

Пред депутатите от Икономическата комисия Добрев представи свършеното по „Южен поток" и разясни предстоящото. Ще бъде осигурено 100% проектно финансиране. Има избор на трасе, няма никакви тайни договорки, параметрите са определени още с подписването на споразумението през 2008 г., което е ратифицирано от парламента.

Окончателното инвестиционно решение е протокол на акционерите, че преминават към следващата стъпка, посочи Добрев. Той съобщи, че в понеделник е имал среща и разговор в ЕК, на който са участвали представители на държавите, включени в „Южен поток" и заяви, че всички подкрепят проекта.

Михаил Андонов подчерта, че при започване на строителството, всички ангажирани с „Южен поток" фирми ще трябва да се регистрират в България, т.е. ще плащат тук ДДС, корпоративен данък, осигуровки и това са бъдещи ползи от проекта.
Той уточни още, че с „Южен поток" не се нарушават транзитите и това, което България транзитира досега, се запазва.