Светът разчита все повече на акумулаторните батерии за чисто и устойчиво бъдеще, а производството им зависи от един метал - кобалтът.
За най-големите компании той е като златото или петрола - основна и незаменима суровина, а заради възхода на електромобилите (кобалтът е ключов при производството на батериите им), цената му се утрои през последните 2 години.
Най-големите запаси от актуалния метал обаче се намират в една от най-корумпираните и слабо развити страни в света - Демократична република Конго. Сега най-големият производител на кобалт в света е твърдо решен да спечели от търсенето.
Източник: FactSet
Цената на кобалта лети през последните месеци
Властите в столицата Киншаса обмислят да увеличат концесионните такси, които компаниите плащат, за да добиват и изнасят кобалт и други метали. За целта суровините ще бъдат прекатегоризирани като "стратегически вещества".
Според новия закон за минното дело данъкът върху неблагородни метали като медта и кобалта ще се увеличи от 2% на 3.5%, а ако металът е класифициран като "стратегически" - ставката може да се увеличи до 5%, заяви пред Сената министърът на минното дело Мартин Кабвелулу.
Законопроектът вече е приет от Долната камара на конгоанския парламент, ако бъде одобрен и от сенаторите, ще е нужен само подписа на президента Джоузеф Кабила, за да се превърне в действащ закон.
Източник: USGS
ДР Конго е най-големият производител и износител на кобалт
Новият закон ще даде на африканската държава "гъвкавостта да се сблъска с непредвидени развития на международния пазар, ако международната икономическа ситуация го изисква", смята Кабвелулу. Според министъра кобалтът има "не само стратегически, но и критичен характер" за икономиката.
Поскъпването на редкия метал се дължи на все по-големия интерес на потребителите към презареждащите се батерии. Литиево-йонните батерии в мобилните телефони и нарастващата индустрия на електромобилите формират 49% от световното търсене на кобалт, показва доклад на Геологическата топографска служба на САЩ.
Миналата година Volkswagen обявиха търг за директен доставчик на кобалт в продължение на 10 години, считано от 2019 г. Със своите 24 млрд. долара това е една от най-големите обществени поръчки в автомобилната индустрия и сигурен знак за преминаването към електромобилите.
Източник: Macquarie Research
Литиево-йонните батерии са ключови за производители като Apple и Tesla. Кобалтът е широко използван при производството на катоди, които могат да съставляват между 35-40% от общите разходи за материали за всяка една батерия.
Все по-голяма част от съвременните технологии зависят от този метал. Нашето чисто бъдеще зависи от електрическата кола, електрическата кола зависи от батериите, а повечето батерии зависят от уникалните свойства на кобалта.
До 2030 г. експертите твърдят, че автономните електрически автомобили ще съставят 95% от разстоянието, изминато по пътищата в САЩ.
Източник: Macquarie Research
ДР Конго осигурява 60% от световния добив на ценния метал
Щом законът бъде приет, той незабавно ще стане част от съществуващите договори. Нещо повече, новият закон ще промени и стабилността на договора от 10 години на 5 години.
Докато бизнесът в Демократична република Конго остава доходоносен за мултинационални миннодобивни компании, той също е непредсказуем. През миналата година канадската минна компания First Cobalt се изтегли от африканската държава, за да се съсредоточи върху добива в Канада. Изследвани са и други залежи от кобалт в Скандинавия и Русия.
Засега обаче Демократична република Конго държи лъвския пай от световните кобалтови залежи, което означава, че може да прави каквото си поиска.