В съвременния свят се използват мобилни приложение за телефония за покупка на билети, такова приложение липсва в системата на БДЖ - Пътнически превози. Приложението за телефони ще намали струпването на чакащи хора пред билетните каси, а и билетните автомати, които тепърва предстои да бъдат пуснати може би в следващите 12 месеца. Това коментира за News.bg Людмил Иванов, доктор по икономика и експерт по цифровизация и управление в жп транспорта. Мобилното приложение ще улесни покупката на превозни документи и ще привлече нови клиенти на БДЖ - Пътнически превози, посочи той. Към днешна дата онлайн билети могат да бъдат закупени единствено от сайта на БДЖ, а практиката в Западна Европа е друга - билети за влак се продават от различни сайтове и приложения извън тези на самия превозвач.

"С цел удобство на пътника Министерство на транспорта и съобщенията и БДЖ трябва да стартират преговори с държавните администрации и пътнически превозвачи на Румъния и Турция, а в бъдеще и с Гърция и Сърбия във връзка с модернизиране на системата за билетоиздаване при международните влакове, предлага още Иванов. Билетите издавани за международни превози са в стил 1990 година, по мнението му и няма възможност за онлайн покупка и резервация на място. Експертът препоръчва още стартиране на преговори с Центъра за градска мобилност София, а в бъдеще и в други градове, за интегрирано билетоиздаване с БДЖ - Пътнически превози. Например един превозен документ да може да се използва във влак, метро и автобус.

"Към началото на април международни влакове от София тръгват единствено до Букурещ и Истанбул, както и Видин - Крайова. Скоро трябва да стартират преговори с чуждестранните железопътни администрации и превозвачи с Гърция и Сърбия за възобновяване на международните влакове между София - Солун и София - Белград и други", настоява Людмил Иванов. През 2022 година в Министерство на транспорта и съобщенията е постъпило предложение от полските железници за възобновяване на отдавна спрян влак между Варшава и Варна. Потенциалният маршрут може да е следния: Варшава - Братислава - Будапеща - Арад - Букурещ - Варна или Варшава - Братислава - Будапеща - Белград - София - Варна. "С пускането на този влак България си осигурява железопътни връзки със западни държави, а не само с Полша", подчерта той. В същото време Европа подкрепя международните влакове предвид Зелена сделка и борбата с климатичните промени. "В последните две години се усеща сериозно натрупана инфлация. Цените на билетите в БДЖ - Пътнически превози са променяни за последен път преди 2019 година. Парите от билети са недостатъчни за издръжката на компанията и за това държавата предоставя над 170 млн. лв. годишно на превозвача.

С цел подобряване на икономическото състояние на БДЖ - Пътнически превози е необходимо да се увеличи цената на билетите с между 15 и 30%, но трябва да се вземе политическо и икономическо решение какво ще е увеличението", каза още Иванов. "Редно е за сметка на това увеличение да не се променят цените на абонаментните карти и да останат на същите нива. В допълнение, БДЖ издава преференциални карти за намаление например карти "Класик" или "Младеж", където намалението за билети е - 50%, а за абонаментни карти - 25%. Намалението за такъв тип карти да се преобразува за абонаментни карти също - 50%", предлага икономистът. Людмир Иванов предлага още да се обмисли и създаване на нов тип абонаментни карта с валидност една година, която да обхваща цялата страна с неограничен брой пътувания. Целта е по примера на Столична община да се стимулира използването и покупката на абонаментни карти, а не единични билети.

Вагоните сa в безобразно състояние и имат нужда от незабавно почистване с цел повишаване комфорта на пътниците, признава Иванов ."Това включва изпиране на седалки, като може да се наеме външен изпълнител или да се закупи специализирана техника и почистването да се извърши със собствен персонал. Също така основно почистване или влажно забърсване на всички интериорни части на вагона и не на последно място почистване на санитарни възли, които традиционно не се почистват. За да започнат да изглеждат нашите влакове добре и на външен вид то е задължително да се изградят почистващи съоръжения тип автомивка в София, Пловдив и Горна Оряховица.

"Изброените мерки ще привлекат нови клиенти и ще запазят съществуващите", убеден е експертът. Друг проблем пред железницата ни е състоянието на депата за ремонт на подвижния състав ."За нормална и безопасна експлоатация на влаковете е необходима качествена поддръжка. Тя зависи от това дали е добре обучен персоналът, какви части се влагат в ремонта й, от оборудването, с което работят механиците. За съжаление състоянието и на трите фактора е в плачевно положение. Трябва да се вземат адекватни мерки за привличане на млади и добре обучени кадри, които да заменят до няколко години хората, които предстои да се пенсионират, а те не са никак малко", отчете Людмил Иванов.

Необходимо е да се влагат нови качествени части, според него, както и да се обърне внимание на оборудването, с което работят хората в депата. Това са подемни механизми и съоръжения като различни кранове и специализирани инструменти, които или са крайно амортизирани, или просто липсват, а влияят пряко на качеството на ремонтите, а от там и на безопасността, допълва той. "При спиране или намаляване на скоростта на влакови композиции се използват обикновени спирачки и енергията преминава в топлина. При други обстоятелства тази енергия може да се превърне в електричество и по този начин да реализира икономия, а от там и в по ниска цена на билетите. Част от локомотивите на БДЖ разполагат със системи за рекооперация, тези локомотиви могат да върнат енергията, акумулирана от спирачките, обратно в електрическата мрежа. Има възможност да се оборудват и други локомотиви с подобни системи", казва Иванов. "Пример е влак от София изкачващ Вакарел, то той може да използва част от енергията на спускащия се влак от Вакарел в посока Пловдив. В Германия с подобна система се постига между 20 и 30 % намаляване на изразходваната електрическа енергия. Тази система ще повиши конкурентоспособността на железопътния транспорт. За съжаление до момента това не се е случило, а системата с малки инвестиции може да намали цените както на билетите, така и на превозваните товари", по думите му.

Не на последно място стои темата за безопасността. "Във всяка гара има устройства, който управляват влаковото движение и осигуряват безопасното пътуване на влаковете. Жизненият цикъл на голям процент съоръжения на осигурителната техника е отдавна изтекъл - общо около 300 гари в България. За повечето подобни устройства вече няма производство на резервни части и трудно се поддържат", коментира Иванов. Посредством европейски програми са предвидени да се модернизират подобни устройства и системи на над 50 гари, но това е крайно недостатъчно, според експерта. Държавата спешно трябва да обърне внимание на този проблем за да не станем свидетели на ново бедствие от мащаба на Хитрино или голямата катастрофа в Гърция само от преди няколко месеца, съветва още той.