Българските граждани са най-отговорни при шофирането с винетка. Това заяви в интервю за БиТиВи регионалната министърка Лиляна Павлова, като им благодари за това. Скорошна съвместна проверка с МВР по пътищата показала, че масово гастарбайтерите „шмекеруват“, като или не залепят винетката или я крият и си я предават от кола на кола, обясни Павлова.

По думите й чуждестранните леки коли най-често правели нарушения и пътували без винетка. Имало обаче и товарни. Затова проверките щели да продължат и дори да се засилят на ГКПП-Капитан Андреево.

Павлова отчете ръст на продадените винетки и приходите от тях. Били продадени почти 4,5 млн. винетни стикера, което било със 150 000 повече от миналата година. Приходите от тях достигат 380 млн. лв., които се реинвестират в рехабилитация на републиканските пътища.

Лиляна Павлова коментира, че на стойност 200 млн. лева ще е изграждането на тол-системата. Тя щяла да бъде за сметка на избрания изпълнител. Идеята била изпълнителят да авансира системата, а след като тя заработи от събраните приходи от тол-такси да се започне изплащането. В бъдеще пък щели да реинвестират в пътищата, които искат да изградят. Тол-таксите ще бъдат само за водачите на тежкотоварни автомобили, които ще заплащат за изминато разстояние.

Строителството на автомагистрала „Струма” между Кресна и Сандански започва през септември, обяви регионалният министър. 24 километра ще е дължината на отсечката. Тя е обособена в лот 3.3. Договорът с изпълнителя на строителството Консорциум „Струма – Лот 3.3" бе подписан през септември миналата година. Той е за близо 281 млн. лв. с ДДС.

13-километрова отсечка от Благоевград до Крупник ще започне да се строи догодина през новия строителен сезон, обяви още Павлова. Договорът за строителството и е подписан с обединение "АМ СТРУМА 3.1" в края на миналата година. Той е за сумата от 186 млн. лева.

Тунел „Железница” ще се изгражда паралелно с това. Лиляна Павлова коментира, че се очертава той да бъде най-дългият в България. Общата дължина на двете тръби е почти 5 км. Тунелът е на стойност 250 млн. лева.

Павлова коментира, че 17 фирми са подали оферти за строителството. По думите й този факт показвал доверие на компаниите. Ставало дума за изключително сложно съоръжение. Освен тунел с магистрален път в него, щели да се изградят два виадукта на входа и изхода, както и всички видове системи за безопасност на движението. Павлова подчерта, че при строителството на тунели не могат да се правят паралели, защото всичко е специфично.

Тя отбеляза, че има сериозен напредък при строителството на магистрала „Струма” през Кресненското дефиле. Четири варианта за преминаване на 20-километровото трасе били предложени до момента. Най-новият вариант бил изграждане на отделно трасе в посока Кулата – Благоевград. Този проект срещал и сериозна подкрепа. Сегашният път ще се използва само за движение по посока Кулата. Павлова обясни, че вариантът включва изграждане на Околовръстен път на Кресна и трасе, с което ще се заобиколи дефилето. 5 тунела, доста виадукти и съоръжения предвижда проектът.

Лиляна Павлова е убедена, че така ще се реши въпросът с екологията и безопасността на движение.

Тя смята, че движението към Гърция няма да се затрудни, защото ще има минимални ограничения по съществуващото трасе по време на строежа. Министърката е категорична, че проектът няма да се оскъпи от новия вариант. Категорично отпадало строителството на дълъг тунел в дефилето. Идеята за съоръжение тип „етажерка” пък не срещало солидна подкрепа от еколозите, защото ставало въпрос за сериозно строителство.

По-късно на брифинг след заседанието на Министерския съвет министър Лиляна Павлова обяви, че е взето решение за удължаване на срока за промяна на нормативната уредба, която регламентира въвеждането на тол-системата у нас. Въвеждането на смесената система за електронна винетка и тол-такса изисквало промени в Закона за движение по пътищата. Сателит ще се следи по номера на превозното средство къде се движи, откъде е минало и дали водачът си е платил таксата.

Готвели се и по-строги санкции и глоби за нарушителите с винетките. Само за няколко дни на автомагистрала „Тракия” са засечени 500 нарушения. Павлова обясни, че се предвижда да има възможност, докато не се плати глобата от водач на транзитно преминаващ автомобил, той да не може излезе от страната, защото в противен случай глобите стават несъбираеми.

Павлова обяви още, че е възложила проектиране и изграждане на кръгово кръстовище, с което ще се реши проблемът с пътния възел на АМ „Струма“ при Кочериново. „Трябва да отбележим, че инцидентите там не са заради опасно съоръжение, а заради висока скорост и неспазена дистанция”, подчерта тя. Павлова се съгласи, че левият завой е опасен, но предупреди, че не може да се подхожда непредпазливо.

Лиляна Павлова потвърди и приоритета на правителството за изграждането на АМ „Хемус“. За участъци от северната магистрала ще се извърши препроектиране, за да се избегне строителство на скъпи съоръжения през местности със сложен релеф. Министърката обясни, че целта е да се постигне по-ниска цена на магистралата и с осигурения ресурс да се построи повече. За „Хемус” не можем да разчитаме на европари, затова финансирането ще идва от бюджета, тол-такси и продажбата на винетки.