На 16 февруари изтича срокът за кандидатстване за европейско финансиране за модернизация на жп линията Видин - Медковец по Механизма за свързване на Европа, алармират от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.
От неправителствената организация са силно притеснени от изявленията на транспортния министър Ивайло Московски относно отказа страната ни да кандидатства по този механизъм.
Те прилагат мотиви "За" и "Против" подобно кандидатстване. "За съжаление на заседанието на комисията по транспорт в Народното събрание тази седмица не ни бе предоставена възможността за изказване и съответно да изложим нашите аргументи", съобщават от Гражданската инициатива.
На мотива, че няма достатъчно финансови средства за изпълнението на проекта за модернизация на жп линията Видин - Медковец от НПО-то обясняват, че по принцип парите все не достигат.
"Необходим е правилен и прозрачен избор едновременно на конкурентоспособни проекти и на финансовите източници/механизми за управление на ОП „Транспорт”, Механизъм за свързване на Европа, ОП „Региони в растеж”, ОП „Околна среда” и др. Минималният гарантиран за България бюджет за кохезионните средства по МСЕ е 406 млн. евро.
Съществуват възможности за привличане на допълнителни средства извън минимално гарантираните, особено ако се кандидатства с конкурентоспособен проект, какъвто е модернизацията на жп линията Видин – Медковец. Ефективно управление на инвестициите означава не само правилен избор на проекти и финансови механизми, а и правилно определяне на (под)участъци и (под)фази: например Видин – Видбол – Дъбова махала – Медковец", обясняват бившите железничари.
На довода, че вероятно от ЕК не биха одобрили проекта, от неправителствената организация твърдят, че от всички потенциални проектни предложения това за модернизация за жп линията Видин – Медковец е с без съмнение с най-високия шанс да бъде одобрен.
Относно мнението, че: "Румъния не правила нищо по участъка Крайова - Калафат" от Гражданското сдружение обясняват, че северната ни съседка има одобрено проучване за актуализация на идеен проект за участъка Крайова – Калафат и проектиране на избран вариант за работен проект, което ще бъде готово през м. декември т.г.
Жп линията Крайова – Голенци – Калафат се нуждае от подновяване, което би повишило скоростите едва до 80-100 км/ч. Тъй като трасето е подходящо за извършване на модернизация за много по-високи скорости (160 - 250 км/ч), е логично да се очаква румънската страна да предпочете модернизация на линията (включително електрификация, ERTMS и т.н.) вместо само подновяване на горното строене и „чиста” електрификация, обясняват от Гражданската инициатива.
На довода от управляващите, че жп линиите Калотина – София – Пловдив – Бургас/Свиленград имали достатъчен трафик, а участъкът Видин – София – Кулата – недостатъчен, бившите железничари противопоставят тенденциите за товарния трафик.
"Перспективите за нарастване на международния и вътрешен пътнически и товарен трафик по коридора Видин – София – Кулата (Гюешево)/Свиленград са значително по-добри в сравнение с Калотина – София – Пловдив – Бургас/Свиленград", обясняват от Гражданската инициатива.
На становището, че се планира в България да се мултиплицира направеното по ОП "Траспорт" и да се довърши жп направлението Калотина – София – Пловдив – Бургас до 2023 г. от Гражданската инициатива твърдят, че максималният мултиплициращ ефект се получава именно при пресичането на два коридора: Видин/Русе/Варна – София – Кулата/Гюешево и Калотина – София – Бургас/Свиленград.
Желанието за „довършване” само на едното направление (Калотина – София – Бургас) без даже да се започва другото (Видин – София – Кулата поне с най-критичния участък Видин - Медковец) няма да доведе до очаквания мултиплициращ ефект.
Не само защото не се работи паралелно за модернизирането на двата пресичащи се коридора, а и защото проектите за модернизация на жп линиите София - Пловдив – Бургас няма да доведат до чувствително нарастване на скоростите и конкурентоспособността на железопътните услуги, обобщават бившите железничари.