Министерският съвет взе решение за стартиране на процедурата за концесия на летище София. Това обяви пред журналисти след края на правителственото заседание министърът на транспорта Ивайло Московски.

Той заяви, че обявленията за възлагане на концесията не се публикуват преди официалното им публикуване от службата на ЕС. „Може би в рамките на седмица ще публикува обявлението”, коментира Московски.

Той каза още, че условията предвиждат 35-годишен срок на концесията. Съгласно изискванията на европейската директива условията за концесия трябва да се публикуват в „Official Journal” на ЕК заради хипотезата, че в един и същи момент трябва да има равен потенциален достъп за всички кандидати, за да се информират за всички детайли.

Московски припомни, че основната рамка на концесията предвижда голямо авансово плащане, инвестиционна програма, годишна концесионна такса и разпределение в годините на видовете инвестиции.

Нетният ефект за държавата от целия пакет на тази концесия очакваме да бъде около 1,2 млрд. лв.”, заяви транспортният министър.

Той коментира, че кандидатите за участие в концесията са почти всички големи европейски оператори на летища. Московски препотвърди намерението си парите от концесията да отидат за оздравяване на БДЖ. „Това ни е стратегията от самото начало”, подчерта той.

Ивайло Московски обясни, че в момента страната ни е в процедура по нотификация в Брюксел за държавната помощ за БДЖ. „Физически дори да разполагаме с парите, които са за погасяване на задълженията, ако я няма тази нотификация е нарушение и нерегламентирана държавна помощ”, заяви Московски.

Той обясни, че именно затова тези процеси сега ще се движат паралелно – срокът на концесията за подаване на оферти ще бъде до края на септември. Дотогава ще имаме и одобрената нотификация.

„Така, че когато стане факт приходът, да имаме разрешението и възможността да го предоставим на БДЖ – да си разплатят задълженията”, уточни Ивайло Московски.

Той не изключи теоретичната възможност самото плащане по концесията да се прехвърли в следващата бюджетна година и коментира, че това не променя по никакъв начин условията на концесията.

Московски коментира още, че в следващия Закон за бюджета 2017-2018 г. ще бъде предвиден отново текст, с който еднократното концесионно задължение да не отива в Сребърния фонд, за да могат да бъдат покрити задълженията на БДЖ.

Междувременно на брифинг в София търговският директор на Ryanair Дейвид О'Брайън коментира бъдещата концесия.

По думите му, ако концесията на летище „София” се даде на кандидата с най-висока цена, концесионерът ще иска да си върне инвестицията през по-високи такси. Така може да се стигне до ситуацията на летищата в Ларнака и Тбилиси, където се налага държавата да плаща на летището, за да има пътници.

Нашият съвет е концесията да бъде дадена на този, който се ангажира да увеличи пътниците до 13.5 милиона и ако не го спази, да бъде наказан, предлагат от Ryanair, които обявиха, че ще отворят базата си на Летище София с близо два месеца по-рано. Тя ще започне да работи от 6 септември, вместо от 30 октомври, както беше обявено през март.