Общинският градски транспорт в София умишлено се довежда до колапс, за да бъде прехвърлен към частни оператори чрез концесия. Това заявиха от "Спаси София" по повод внесен в Столичния общински съвет доклад за създаване на работна група, която да подготви процедура за концесиониране на автобусни линии.
"Алтернатива има, но тя умишлено не се прилага, защото години наред не се предприемат никакви мерки за укрепване на общинските дружества. Целта е ясна: да се оправдае прехвърлянето към частни оператори", коментира Борис Бонев.
Според зам.-председателя на транспортната комисия Андрей Зографски "това е опит да се бетонира приватизацията на градския транспорт през задния вход", а истинското решение е да се инвестира в нови автобуси и по-добри условия на труд, вместо "да се подаряват десетки милиони на концесионери".
Като пример за умишлено отслабване на общински оператори от "Спаси София" посочват "Столичен автотранспорт", където през 2024 г. за председател на борда без конкурс е назначен Лъчезар Пеков. За времето на управлението му не били обявени обществени поръчки за нови автобуси, а недостигът на шофьори се е задълбочил въпреки увеличените заплати. За разлика от това "Столичен електротранспорт" е обявил шест поръчки за нови превозни средства и отчита ръст на броя на водачите.
От организацията твърдят, че Пеков има връзки с общинския съветник от ВМРО Карлос Контрера и с представители на концесионера МТК Гроуп, чийто договор ощетявал бюджета на София с около 2 млн. лева годишно.
"Това е нагъл сценарий, който вече сме виждали в Пловдив и Перник - съсипват общинския транспорт, за да го подменят с концесия, която е по-скъпа, по-неефективна и обслужва само частни интереси. Няма да допуснем софиянци да плащат от джоба си за чужди печалби", заяви Бонев.
От "Спаси София" обявиха, че ще се противопоставят на концесионирането "с всички законови и обществени средства", защитавайки обществения интерес и правото на столичани на достъпен и надежден транспорт.