Шофьор се прибира с приятели от Гърция. Точно преди родното си село, след като вече е минал към 450 км, припряно на десен завой изпреварва по-бавно пътуващ ТИР. Само че срещу него идва друг голям ТИР, леката кола попада между двата мастодонта и всички в нея се възкачват непредвидено при свети Петър. Инцидентът за съжаление не е изключение. Между 15 и 20 подобни случая на катастрофи след изпреварване без никаква видимост стават всяка година.
За мен такива шофьори не са добре, казва бившият шеф на КАТ Алекси Кесяков, който сега е секретар на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.
Статистиката показва, че шофьор, който рисково нарушава правилата, почти задължително стига до катастрофа. Дали това ще е на 50-ия, на 100-ния или на 200-ия път, няма значение. То е статистически предопределено като при спортния тотализатор.
При 6 от 49 например шансът да ти се падне шестица е едно на около 16 милиона. Въпреки това пускаме фишове и все някой печели. Вероятността да се случи катастрофа като горната е 100, 200 или 300 хиляди по-голяма, но за нарушителите тя няма да ги сполети. Тоест, като спечелим няколко минути, печелим ли! И с какъв акъл го правим?
Без акъл, казва Алекси Кесяков. Нямаме или не искаме да възприемаме информацията за такава опасност. Дядото например учи внучето си да се пази от коня, защото рита. В същото време не го учи как да се пази от автомобилите, които може да го сгазят. Изобщо - за мен хората, които нарушават правилата, са болни хора, обобщава полковникът от резерва. Защо? Защото във всеки момент може да се окажат на операционната маса, в травматологията или в неврохирургията.
Около 1000-1060 са загиналите
всяка година във „войната по пътищата". За първи път минаваме числото 1000 през 1968 г. Оттогава броят на автомобилите непрекъснато се увеличава, но загиналите остават приблизително постоянно число. Спрямо превозните средства жертвите намаляват многократно, но това не успокоява. И по този показател - 130-135 загинали на 1 млн. жители, сме в „челната" седмица на ЕС. Гърция и Франция са „пред нас", Белгия и Португалия също бяха, но успяха да пренапишат ситуацията. В Португалия например през последните години инвестираха към 5 млрд. евро и обърнаха тенденцията.
В ЕС са изчислили годишните загуби от пътно-транспортни произшествия (ПТП) на около 180 млрд. евро. Това не са само потрошените автомобили, но и платените обезщетения, събираните застраховки, разходите за лечение, поддържаните системи за спешна помощ, неизработените работни дни, пропуснатите ползи, парите за съдилища и т.н. Това за една развита страна са до 2% от нейния БВП. За България през 2008 г. те са били 1.3 млрд. лв.!
За времето на прехода катастрофите са затрили градове като Айтос, Нова Загора или Лом. Към тях трябва да прибавим и контузените при тези ПТП, които са 10 пъти повече, или по около 10 хил. всяка година. От тях 10% остават с трайна инвалидност - с повреден крак, ръка, кръст, глава или психика, което ги прави непълноценни. Покрай тях страдат и най-близките им хора, които жертват средства, време, кариера, за да облекчат положението им.
Какво можем да противопоставим
на черната страна на това жестоко уравнение? Три са основните фактори, обобщава Алекси Кесяков. Това са хората (водачи, пътници, пешеходци, велосипедисти и т.н.), пътната инфраструктура и качеството на автомобилите. Един автомобил с 10-12 въздушни възглавници се различава от такъв без възглавници, както скок от 4-ия етаж върху разтворено платнище се различава от полет директно върху асфалта. В първия случай човек може да мине само с натъртвания, докато при втория тотално се потрошава. За съжаление у нас половината автопарк все още е от соцвозила, които са като метални кутии. При по-силен удар всички в такава „кутия" загиват, а в един мерцедес може да има само ранени. Спешната помощ също е фактор за оцеляване -
в Западна Европа пристигат след минути
на произшествието, у нас - времето варира от 20 минути до 2 часа.
Това само въпрос на пари ли е? И на пари, и на осъзнаване на ситуацията, уточнява Алекси Кесяков. У нас виждат опасността в КАТ - как да се скрият от контролните органи, за да не ги глобят. А трябва да се съзнава, че съответният знак е поставен, за да предпазва от опасност. Защото с катаджия можеш да се разбереш, но при среща с дърво - невъзможно! Освен това човек купува автомобил за 30 хил. лв. или повече, а 500 лв. за обучение му се виждат много. Тоест необяснимо защо, но на вложението в способности не се отдава нужната тежест. Или другият случай - отгледал дете, инвестирал в него и грижи, и любов, и бъдеще, а в един момент лекомислено му дава ключовете от колата си. Да си покара!? А то няма правоспособност, няма информация за опасностите и се претрепва. Допреди 7-8 години по 30-ина без книжка загиваха, а през последните 2 години - вече по 90-100.
Алекси Кесяков сравнява шофьора с акробат върху въже. Може ли спортистът да пусне пръта, за да говори по телефона, да пуши или изобщо - да се разсейва? Така е и с шофьора - разсее ли се, губи баланса и в 30% от случаите уцелва дърво. Или както се казва в оня абсурден, но верен лозунг от времето на соца -
„Миг невнимание и след това цял живот мъртъв!"
На Запад в групата на тези с телефоните и недоспалите слагат също дрогираните и пияните, т.е. всички, чиито реакции са неадекватни. Там тази група причинява 20% от жертвите, у нас - по-малко, но пък има друг проблем. В България се пие на маса и след това един от компанията шофира. Актът се толерира, докато компанията след поредния запой не се претрепе.
Връщам се към примера на Португалия. Там са погледнали на проблема дългосрочно и са инвестирали. Защото човешко е да се греши, но пък пътят може да неутрализира грешките. Може да не видиш знака „стоп", но ако пред него има „бабуни", ще спреш. Във Франция в началото на селото поставят кръгово движение, а по средата на няколко места - „бабуни". В САЩ всичко в радиус от 1 миля около едно училище се подчинява на изискването за безопасност на децата - пешеходна пътека, преди нея 3 „балени" като при жп прелез и накрая един байчо, който спира движението. Освен това вместо прави се правят улици с чупки, кръстовища се качват на по-високо ниво, всякак се възпрепятства нарушението.
В крайна сметка - неинвестираните пари в инфраструктура, в шофьорски умения, в информация отиват за подхранване на черната сметка на пътните катастрофи.
*******
„Икономически живот" е национален седмичник с 43-годишна история, на медийния пазар е всеки петък. От началото на 2008 г. негов издател е фирма "Хирон 91", а главен редактор Георги Вулов.
Dinamit
на 15.02.2009 в 14:05:51 #20В България магистрали няма-факт! Така неречените магистрали у нас се равняваат на черен фермерски път в Англия. И с какъв акъл тия хора натискат газта до ламарината на вехтите си 20 годишни опели и голфове не ми е ясно! Каква Европейска държава сме без дори километър магистрала- и това в 21 век?!!
Hellmaster
на 13.02.2009 в 19:59:49 #19А да разгледаме ли следната ситуация?... Тази сутрин, 03'30 часа, движа се по МЕЖДУНАРОДЕН (държа да отбележа) път Е-79 в района преди с.Драгичево (от София). В насрещното платно се движат автомобили и аз карам с къси светлини, в дясната лента. В същия момент пред мен, на около 10 метра, зейва не дупка, а РОВ, а време за реакция нямаше и последва жестоко пропадане на дясната ми предна гума в дупката. Размазах гумата и изкривих джантата наобратно с 10 см. За щастие окачването ми не пострада. За да разгледам щетите, естествено отидох на около 90 метра зад колата, за да поставя светлоотразителен триъгълник, както подобава. Връщайки се обратно и ръсейки псувни, чувам трясък и звук от чупещо се стъкло и виждам как един ШИБАН бакшиш е минал през триъгълника ми съвсем преднамерено и го е размазал. ПРОСТО ПОБЕСНЯХ!!! А пътят няма нито завои, че да го е изненадал, беше абсолютно нарочно. Както и да е... Карам 1 км, на 1ва, за да стигна до Шел Драгичево, където често зареждам. Стигам и заварвам едно момче там, което за щастие впоследствие ми помогна да сменя гумата. Той ме посреща и ми заявява, че съм 15тият за тая седмица... ДОКОГА? Докога ще търпим тези отвратителни пътища? А колко ПТП се случват заради качеството на пътната ни 'инфраструктура'? БАХТИ И ШИБАНАТА ДЪРЖАВА, В КОЯТО ЖИВЕЕМ !!!

КомБат
на 13.02.2009 в 18:07:08 #18Има една песновка, голям хит преди време, на чалгаджийката Ивана. Та в нея какво се пее "Напий се.......... сбий се заради мене........ нека минем на червено...... да направим нещо откачено........" Така че колкото и да се напъва да обяснява този човек, само тези текстове, превърнати в песен-хит са достатъчни да затрият един стадион фенове на "звездата" Ивана. Да не говорим за другите й бисери от рода на "на закона майката е...л съм" и прочие стихове-фъшкии.
Meteora
на 13.02.2009 в 17:42:59 #17Айтос ли? Да го закриват, ама Ивана да остане!
boomstra
на 13.02.2009 в 16:30:22 #16stg-според мен не е важно дали на държавата и пука а важното е на нас,хората седнали зад волана дали ни пука.от нас зависи вси4ко,4е тя държавата не ми кара колата а и тези дето се правят на велики и си мислят 4е 100-200гр алкохол не им пре4и и едва ли не се вживяват в ролята на 6умахер е....какво да кажем тогава...?жалко за млади и невръстни дето си отиват по този нелеп на4ин
stg
на 13.02.2009 в 14:44:40 #15За мене истината е че на държавата не и пука за тоя проблем и не иска да го реши. все пак и депутатите и всички са от типа хора, кво кат сам пил ще карам , продължавам да мисля че няма нищо по лесно от спиране на изгнилите таралясници по шосетата и обуздаване на малоумните шофьори. Въпрос на желание е а кучето скача според тоягата ако знаеш че карайки като идиот ще бъдеш задължително хванат и глобен ще се замислиш
boris
на 13.02.2009 в 13:26:26 #14Лек автомобил „Опел Вектра" отнел предимството на лек автомобил „Шевролет", управляван от 45-годишен мъж от Германия, постоянно пребиваващ в страната ни, и така създал опасност за пътен инцидент. Това е причината между двамата водачи да възникне спор, в който се намесил трети мъж, който извадил газов пистолет и стрелял срещу германския гражданин. ----------------------------------------- Е та те това е войната по пътищата........
Анoнимен
на 13.02.2009 в 12:34:41 #13всъщност лозунга гласи - миг невнимание, цял живот страдание
sasik
на 13.02.2009 в 12:27:29 #12В САЩ всичко в радиус от 1 миля около едно училище се подчинява на изискването за безопасност на децата - пешеходна пътека, преди нея 3 „балени" като при жп прелез и накрая един байчо, който спира движението. Освен това вместо прави се правят улици с чупки, кръстовища се качват на по-високо ниво, всякак се възпрепятства нарушението ---------------------------- "и накрая един байчо...."

sasho_dikov
на 13.02.2009 в 11:15:08 #11gearhead
на 13.02.2009 в 11:10:18 #10Водач на МПС ми допада повече. 1000 загинали по пътиЩата са си много. За сравнение, в Германия (с население над 82 млн.) загиналите по пътиЩата са под 5000, а Германия уж е една от страните с най много ПТП-та заради, заЩото някои магистрали са без ограничения. Тъй че и в тоя сектор сме я закъсали здраво.
Нафарфорий
на 13.02.2009 в 10:34:48 #9При 6 от 49 например шансът да ти се падне шестица е едно на около 16 милиона ================ А сега да видиме кой е пропуснал лекциите по Теория на вероятностите???
vuprosotgovor
на 13.02.2009 в 10:30:31 #8Статистиката още показва: 1. На 101% от работодателите не им пука как се придвижваш до работното си място (дали по магистрала, по път с дупки или в задръстване). Ако не си навреме, си уволнен! 2. В 99% от бизнес срещите, лошите пътни условия не са извинение за закъснение и конкуренцията ти не чака джентълменски. 3. В 99% от цивилизованите държави, времето струва пари и се цени.
Julio
на 13.02.2009 в 10:21:51 #7И аз ще се присъединя към мнението че възпитанието е определящ фактор. Хората в цивилизованият свят имат уважение към правилата, независимо дали им се виждат глупави, и най-вече имат уважение към останалите участници в движението. Каквито и мерки да бъдат взети, ако ние самите които шофираме не допринесем за спокойствието по пътищата, ще бъдат напразни. А инфраструктурата и корумпираните полицаи не могат да бъдат по никакъв начин оправдание. Сядайки зад волана ние много добре знаем на какви пътища ще попаднем и с какви служители на закона ще се сблъскаме. Все пак живеем в тази държава...
vuprosotgovor
на 13.02.2009 в 10:21:29 #6Хммм.. Така, да разтълкуваме статията... 'Tочно преди родното си село, след като вече е минал към 450 км, припряно на десен завой изпреварва по-бавно пътуващ ТИР. ...' Хайде сега същата ситуация на магистрала: 1. 'След 450 км магистрала припряно отбива по пресечката за собственото си село и се блъска в мантинелата'. 2. 'На магистралата, на отсечката за родното си село, припряно завива надясно без мигач, и е закачен отзад от минаващ ТИР' 3. 'На магистралата пропуска отсечката за родното си село и давайки назад в аварийното платно, се удря в друг спрял автомобил'. 4. Въобще не е припрян, тъй като е минал 450 км за 3,5 - 4 часа по магистрала и се прибира спокойно. 5. За да избегне ?!? дупка на пътя навлиза в другото платно на магистралата и се забива в мантинелата. Да виждате някъде някаква възможност за челен удар при наличнието на магистрала или двулентов път?
Petio
на 13.02.2009 в 10:09:40 #5Цената е ясна- 5 млрд.евро.Португалия е платила толкова, а е дори по-малка от България.
Necromancer
на 13.02.2009 в 10:01:22 #4възпитанието и контрола от полицията - платиш им, вемат си парите, пускат те и айде, а оти не вдигат книжки на трупчета а? оти? оти са корумпирани милиционери те затва. оти немаме акъл и ние те затва. дгд
Семето
на 13.02.2009 в 09:07:08 #3Кесяков - президент. Всеки ден изменения на закона за движението. Да продължат опитите за намаляване на убитите без инвестиране на нито един лев в пътища, комуникации, техника и всичко останало, от което зависи безопасността. И така до дупка. Но някой беше казал - тъпите се учат от собствените си грешки, а умните от грешките на другите. Ние май сме от първите.
shtarkel
на 13.02.2009 в 08:59:51 #2Кола с 10-12 въздушни възглавници е определено по-добре!Ама кола с тоя клас оборудване колко струва!?Май 100 000 евра!Отделно е и факта че българина е прост,нетолерантен и агресивен на пътя!Особено дупетата с мерцедесите!Докато не се промени поведението на пътя-така ще е!
Jebediah
на 13.02.2009 в 08:59:37 #1/*леката кола попада между двата мастодонта и всички в нея се възкачват непредвидено при свети Петър. */ Как може подобна глупост да се напише? Вие маи, не сте добре