На фона на пакета "Мобилност" кризата с коронавируса ще се стори съвсем лека на транспортния бранш. Такова мнение изрази пред БНР изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.
Изкузването му е по повод днешното гласуване в ЕП на пакета "Мобилност". Новото законодателство въвежда редица изисквания, сред които за често връщане на водачите и на превозните средства в страната, където собственикът е данъчно задължен.
България и още няколко страни съобщиха по-рано, че ще обжалват промените пред съда на ЕС, ако те бъдат приети.
По думи на Арабаджиев от Брюксел не се очаквали кой знае какви изненади, превозвачите обаче били решени да се борят докрай с пакета, който той определи като "непропорционален и дискриминационен".
Арабаджиев заяви, че пакетът е претърпял значителни промени от внасянето си преди 3 години, като всички те са свързани с все по-тежки рестрикции. Според него целта на пакета е да намали конкурентоспособността на страните от периферията. По тази причина ЕС бил разделен не по партиен, а по географски признак.
"Аз лично бих се радвал да видя как ще гласуват довечера Зелените. През последните 6 месеца, ако оставим настрана кризата с коронавируса, се говори най-много за "Зелена сделка" и как искаме икономиката на ЕС съюз да бъде по-зелена, по-ефикасна, по-здравословна. На мен би ми било интересно как зелените ще гласуват във връзка с предложението за връщане на камионите в страната по установяване", коментира той.
По негови думи следващите ходове ще бъдат в две посоки. Най-напред се очаква оценка на въздействието от ЕК във връзка с връщането на камиона. Там Арабаджиев допуска да има изненади, защото това изменение въобще не било предвидено и не било в инициативното предложение. Според него там се очаква по-благоприятно развитие. Очаквало се също така в съда да има възможност да се чуят юридическите и аргументи на двете страни, а не само политическите.
Относно актуалното предложение шофьорите да се връщат не само до страната, където е установено предприятието, но и до базата, където е установено, Арабаджиев заяви, че искането им е да има възможност за избор на водача, а не да му бъде наложено административно той да почива на точно определено място в точно определен момент.