Строителството на автомагистрала "Струма" през Кресненското дефиле ако не започне през 2018 г., рискуваме да загубим цялото безвъзмездно европейско финансиране за проекта. Това алармира на форум "Региони в растеж" в Благоевград регионалният министър Лиляна Павлова, съобщават от министерството.

В момента се работело по 4 варианта за проект за преминаване на аутобана в дефилето, като част от стандартната процедура по изготвяне на необходимите екологични оценки, финансови и технически анализи.

Лиляна Павлова обясни, че на експертите, работещи за избора на най-доброто трасе, им предстои да направят оценка на четирите проекта, да окомплектоват документите и да проведат процедурите по обществено обсъждане и Оценка на въздействие на околната среда (ОВОС).

Проектирането на отсечката и изборът на изпълнител ще започнат на тази основа, за да се изгради този участък. Павлова изрази надеждата си оценката по ОВОС да бъде положителна, за да може след това да се подаде апликационната форма за финансиране пред ЕК.

Трасето се избирало от българската страна, а не от Европейската комисия. То трябвало да отговаря на определени технически, екологически, финансови и други критерии.

Лиляна Павлова обърна внимание на това, че в малкото време трябва да максимално бързо да се избере най-доброто решение за преминаване, съобразно всички изисквания.

Павлова обясни, че има компромисно решение, което удовлетворява изисквания на всички страни участници в процеса, като същевременно е безопасно за строителство, експлоатация и щадящо околната среда. Такъв бил вариантът с изграждане на алтернативно трасе, което заобикаля дефилето за движещите се по посока Кулата - Благоевград и запазване на съществуващия път за движещите се в обратна посока. Планирала се и модерна екологична система за преминаване на животински видове, включваща система от тунели и системи, които да отвеждат животните под пътя. Една част от тях вече се строяли и щели да са изградени до края на ноември. Специалните съоръжения ще отвеждат видовете далеч от пътя.

Проектът предвижда изграждане на нов пътен възел при Симитли и обходен път на града, който да изведе тежкия трафик и да улесни направлението към Банско, Гоце Делчев и Разлог.

Тунел в края на Симитли ще поема трафика в източната посока. Така щяло да има два скоростни пътя за движение в едната посока с проектна скорост от минимум 90 км в час.

Павлова смята, че заради релефа и голямата денивелация изграждането на т.нар. източен обход през Стара Кресна ще е сложно начинание. За да бъдат преодолени, трябвало да се построят най-малко 7 виадукта и няколко тунела. Трасето щяло да заобикаля местообитания и хабитати, които се намират в планината.

Този вариант на преминаване бил получил одобрение на последния комитет за наблюдение на Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 година. Той е подкрепен от 25 от всички 27 екологични и неправителствени организации.

Активно се работело по другите подучастъци на магистралата между Благоевград и Сандански. Имало избран изпълнител за отсечката между Благоевград и Крупник. В ход била и тръжната процедура за избор на строител на тунел "Железница", който ще е най-дългият в България - 2,5 км дължина.

В момента реално се строял участъкът от Кресна до Сандански.