Жалбите относно законосъобразността на АМ "Струма" в участъка през Кресненското дефиле са оттеглени и съответните производства за прекратени. Това съобщават от пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
От АПИ уточняват, че като се има предвид както важността на завършването на оставащата част от автомагистралата, така и значението на дефилето за опазването на европейската дива флора, фауна и природни местообитания с изключително биологично разнообразие, природозащитните организации и българското правителство постигнаха съгласие, във връзка с реализацията на АМ "Струма" извън Кресненското дефиле. До това се е стигнало след разговори между АПИ, Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и РИОСВ-Благоевград и жалбоподателите по образуваните дела - членове на Коалиция "Да спасим Кресненското дефиле".
В споразуменията са разписани и конкретните ангажименти на всяка от страните, като по този начин се постигна реален напредък в реализирането на проекта за изграждането на участъка от АМ "Струма" в района на дефилето, посочва още АПИ и добавя, че целта е трайно и пълно извеждане на транзитния трафик извън Кресненското дефиле и оставяне на път I-1 (Е79) през дефилето като локален път.
АПИ уточняват още, че в района на Кресненския пролом се намират две зони от европейската мрежа от защитени зони НАТУРА 2000. Видовете и местообитанията, опазвани в района, са уязвими от въздействието на инфраструктурни обекти и бързото завършване на автомагистрала "Струма" с извеждане на транзитния трафик от пролома има важна роля за тяхното съхранение. Агенцията напомня, че изграждането на АМ "Струма" в участъка през Кресненското дефиле е във вниманието на Конвенцията на Съвета на Европа за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания (Бернската конвенция), като Постоянният комитет на Конвенцията разглежда ежегодно казуса с автомагистралата. На 44-тото заседание на Постоянния комитет със сътрудничеството на Секретариата на Бернската конвенция се постигна сближаване на позициите на българските власти и жалбоподателите по дела, свързани с екологичните аспекти по реализацията на лот 3.2 от АМ "Струма". В рамките на своите правомощия Комитетът отправи препоръка към българските власти да се съсредоточат върху намирането на технически осъществими решения за изграждане на западната лента на АМ "Струма" - в участъка от София до ГКПП "Кулата" - по трасе, което преминава извън територията на Кресненския пролом.
В изпълнение на решението на Постоянния комитет с Решение №62/12.02.2025 г. на Министерски съвет е приета пътна карта за завършване на автомагистрала "Струма". В изпълнение на същата се подготвя документация за обявяване на обществена поръчка по ЗОП за избор на изпълнител на проучване, което да определи трасе, извън Кресненското дефиле, осигуряващо направлението София - Кулата в участъка между Симитли и Кресна. В процедурата ще бъде заложено условие, че предложената отсечка трябва да бъде в съответствие с екологичните норми за въздействие върху околната среда и да не се увреждат в значителна степен видовете и местообитанията, предмет на опазване в защитените зони "Кресна" и "Кресна Илинденци".
Към момента, по сключените договори за инженеринг, с приоритет се изпълнява Обхода на гр. Кресна, като строителството му следва да започне до септември 2025 г. В участъка на обхода има одобрен и влязъл в сила ПУП-ПП и се извършват отчуждителни процедури. Има изготвен и приет от Възложителя технически проект. Проектират се и останалите участъци, като към момента изцяло е завършена актуализацията на ПУП-ПП за лявото платно на АМ "Струма" по направлението Кулата - София. Техническият проект е в процес на изготвяне.
ivaylo-mladenov
на 12.06.2025 в 10:48:07 #2Оле, някакъв разум от страна на зелените ли виждаме
emil-vankov
на 12.06.2025 в 10:19:23 #1Дано утре не се събудим и това да е вода в очите