Транспортният бранш в България изпитва липса на добре подготвени и мотивирани кадри.

Заплатите в железниците са по-ниски от средните за страната, а авиокомпаниите дори внасят пилоти от чужбина.

Това каза министърът на транспорта Петър Мутафчиев, цитиран от Дарик радио.

Това било недопустимо в държава, която има цел да развива своя авиационен пазар.

Българските авиокомпании наемат най-често иранци и украинци в асоциацията на фирмите от бранша.

По данни на обединението чужденци се наемат най-вече при лизинг на самолети.

Често ползването на смесен екипаж е изрично разпореждане в някои държави.

„Бългериън Ер Чартър", например е наела десетина ирански пилоти, тъй като работи на иранския пазар.

Истинска криза за кадри в авиацията ни обаче се очаква до 2 години, когато ще започнат да се пенсионират цели випуски от класни авиатори, обясни председателят на Асоциацията на българските авиокомпании Светослав Станулов.

Преди 12 години от военното училище в Долна Митрополия са излизали по 30 - 40 висококвалифицирани граждански пилоти, но оттогава обучението е прекратено.

Държавно обучение за пилоти има само в Техническия университет, където годишно се подготвят 10 души, което е недостатъчно за развиващия се авиационен пазар у нас, твърдят специалисти.

Желаещите да станат летци могат да се запишат и в двете частни школи, които провеждат обучение.

1000 часа теория и 200 часа летене обаче струват 30 000 евро, което не е по джоба на всеки, допълни Станулов.