С предупредителна стачка от утре заплашиха и автобусните превозвачи в страната. Подписите си под това намерение до момента са поставили 301 фирми от бранша, съобщиха от Националното сдружение на автобусните превозвачи, цитирани от Би Ти Ви.

Засега фирмите няма да преустановяват превозите, но на панорамното стъкло отпред и отзад на автобусите ще има предупредителен плакат с надпис "Протест".

На 27 май, управителите на всички превозвачески фирми от страната ще се съберат, за да решат какви действия ще предприемат, ако все още държавата не им е обърнала внимание.

До спиране на превозите ще се стигне на 30 май, в случай че правителството не удовлетвори общо 10 техни искания, формулирани в предупредително писмо, изпратено от сдружението до министър-председателя и всички държавни институции, отговорни за кризата на пазара на автобусните превози в страната.

Тогава фирмите ще преустановят превозите за 3 часа, а ако и това не даде резултат, от 6 юни трайно ще преустановят превозите в цялата страна.

Автобусните превозвачи искат държавата да се намеси и отпусне преференции за бранша, подобно на тези в БДЖ. Те се аргументираха с това, че возят 70 на сто от пътниците, а железницата едва 30 на сто.

Държавният превозвач бил един от четирите нелоялни конкурента на пътническите транспортни оператори, казаха от Сдружението.
Останалите са - фирмите с нерегламентирана дейност от сивия сектор, държавата, в лицето на общините, които пускат нерегламентирани превозвачи по техните линии, и някои от фирмите сред тях, които не плащат ДДС.

Високите цени на горивата и акциза, тенденцията за разширяване на "сивия сектор" в бранша, стигнал нечувани размери; безконтролното опериране на фирми нерегистрирани по закона за ДДС - това са част от причините, "поставили превозвачите от пътническия транспорт в тотална невъзможност да продължат своята дейност".

В писмото си до премиера те настояват да бъде обявена криза на пазара на автобусните превози и спре лицензирането на фирми. Сред другите искания е да бъдат закрити всички необслужвани маршрутни разписания от Републиканската транспортна схема.

Автобусните фирми се обявиха за въвеждане на изискване за фирмите, притежаващи лиценз на общността, да притежават минимум 450 седящи автобусни места, а за фирмите, притежаващи лиценз за извършване на автобусни превози на територията на България, те да бъдат минимум 250. В момента 60 на сто от задграничните превози са от нерегламентирани фирми, казаха те.

Освен това платеният от автобусните превозвачи акциз върху горивата да бъде възстановяван 100%, като по този начин ще се ограничи делът на сивата икономика, настояват от Националното сдружение на автобусните превозвачи.

Не на последно място сред исканията е да бъде извършена категоризация на автогарите и определяне на методика за ценообразуване, основана на пределната цена на всяка категория.

Фирмите-превозвачи от Сдружението внасяли в държавната хазна около 170 млн. лв. годишно данъци. Те притежават около 7000 автобуса и возят около 200 000 пътници дневно, казаха негови представители.