Предложените промени в Закона за веригата на доставките, които в момента са подложени на обществено обсъждане, предизвикаха сериозни притеснения сред производители и експерти. Основната тревога - възможно повишаване на цените и натиск както върху крайните потребители, така и върху българските производители.
"Проблемът не е само за потребителя - проблем има и за производителите", предупреди Симеон Караколев, председател на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация, в ефира на Нова телевизия. По думите му новите изисквания може да ограничат ефективността на промоциите в магазините и да предизвикат верижен ефект по цялата дължина на доставките - от фермата до магазина.
Караколев напомни, че значителна част от производството на млечни продукти в България е субсидирано, а прилагането на новите правила би поставило под въпрос какво точно се счита за "български продукт".
Сходна позиция изрази и Яни Янев от Сдружението на производителите на растителни масла и преработватели на маслодайни култури. Той подчерта, че евентуално ограничение върху промоционалните цени може най-силно да засегне социално уязвимите потребители, които разчитат на отстъпки при пазаруване в големите вериги.

ДКСБТ: И тази седмица потребителската кошница поевтинява с 2 лв.
Кошницата намалява от 99 на 97 лева
"Наложени едни 10% от предишната цена на даден продукт би било много за потребителите. Особено когато наблюдаваме покупки в големите вериги става въпрос за продукти в промоция", посочи Янев. Той отбеляза и съществено противоречие - как търговецът може да предложи справедлива цена, ако не знае точната себестойност на продукта.
В защита на предлаганите мерки застана Бойко Синапов, председател на Националната асоциация на животновъдите. Според него целта е да се въведе повече прозрачност и справедливост в ценообразуването - от производителя до крайния клиент.
"С този закон целим да изградим ясни правила. Днес никой не контролира надценките по веригата. Това трябва да се промени", каза Синапов.
rosstrollnadzor
на 05.08.2025 в 11:15:38 #1Надценките са следствие на разходите !! Некадърници !! Важен е резултата в края на тримесечието/годината , който се облага като печалба !! В България рентабилността на хранителните стоки е изпилена до санитарният минимум от 3,5-4,0% !! Проблемът въобще не е в надценките !! Западните магазини и търговски вериги работят с много по-високи надценки !! Съответно реализират доста по-добри резултати като рентабилност за облагане ... У нас от веригите , мисля че Jumbo имаше най-висока рентабилност , нещо около 20% , другото е в дъното ...