Предложените промени в Закона за веригата на доставките, които в момента са подложени на обществено обсъждане, предизвикаха сериозни притеснения сред производители и експерти. Основната тревога - възможно повишаване на цените и натиск както върху крайните потребители, така и върху българските производители.
"Проблемът не е само за потребителя - проблем има и за производителите", предупреди Симеон Караколев, председател на Националната овцевъдна и козевъдна асоциация, в ефира на Нова телевизия. По думите му новите изисквания може да ограничат ефективността на промоциите в магазините и да предизвикат верижен ефект по цялата дължина на доставките - от фермата до магазина.
Караколев напомни, че значителна част от производството на млечни продукти в България е субсидирано, а прилагането на новите правила би поставило под въпрос какво точно се счита за "български продукт".
Сходна позиция изрази и Яни Янев от Сдружението на производителите на растителни масла и преработватели на маслодайни култури. Той подчерта, че евентуално ограничение върху промоционалните цени може най-силно да засегне социално уязвимите потребители, които разчитат на отстъпки при пазаруване в големите вериги.
ДКСБТ: И тази седмица потребителската кошница поевтинява с 2 лв.
Кошницата намалява от 99 на 97 лева
"Наложени едни 10% от предишната цена на даден продукт би било много за потребителите. Особено когато наблюдаваме покупки в големите вериги става въпрос за продукти в промоция", посочи Янев. Той отбеляза и съществено противоречие - как търговецът може да предложи справедлива цена, ако не знае точната себестойност на продукта.
В защита на предлаганите мерки застана Бойко Синапов, председател на Националната асоциация на животновъдите. Според него целта е да се въведе повече прозрачност и справедливост в ценообразуването - от производителя до крайния клиент.
"С този закон целим да изградим ясни правила. Днес никой не контролира надценките по веригата. Това трябва да се промени", каза Синапов.
USD
CHF
EUR
GBP
rosstrollnadzor
на 05.08.2025 в 11:15:38 #1Надценките са следствие на разходите !! Некадърници !! Важен е резултата в края на тримесечието/годината , който се облага като печалба !! В България рентабилността на хранителните стоки е изпилена до санитарният минимум от 3,5-4,0% !! Проблемът въобще не е в надценките !! Западните магазини и търговски вериги работят с много по-високи надценки !! Съответно реализират доста по-добри резултати като рентабилност за облагане ... У нас от веригите , мисля че Jumbo имаше най-висока рентабилност , нещо около 20% , другото е в дъното ...