Солидарна съм към превозвачите, които наистина претърпяха огромни загуби заради безобразията на гръцките фермери, но не трябва да наказваме българите, които са решили да пътуват по празниците. Трябва да има разбиране и от двете страни.

За това призова министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в интервю за БНР. Припомняме, лично премиерът Борисов се ангажира с това да разубеди превозвачите да не блокират границата за празничните дни.

Агенция „Пътна инфраструктура" е изготвила план и е в готовност за обособяване на алтернативни маршрути за пътуващите, в случай че се обяви частична блокада на граничните контролно-пропускателни пунктове, обясни тя.

Работи се за облекчаване на трафика по празниците. Ремонтите на магистралите ще бъдат преустановени, за да не пречат на пътуващите, каза още Павлова.

Ще има и организация за превантивно спиране на ТИР-овете, за да се осигури спокойно пътуване за шофьорите на автомобили.

Апелирам превозвачите да проявяват разбиране, да бъдат търпеливи и да не нарушават забраните. Най-важното е да стигнем живи и здрави, продължи регионалният министър.

В нито една от седемте държави от Европейския съюз, които прилагат винетна система, няма въведени нито дневни, нито шестмесечни и тримесечни винетки. Това е причината и в България да няма такъв тип винетки, като аргумент посочи министърът.

По думите на Павлова анализите показват, че тези винетки са неефективни, струват много повече за гражданите и разходите за тяхното производство, дистрибуция, продажба и контрол са неефективни.

Нарушават изцяло устойчивостта на системата и не водят до добър контрол и приходи”, категорична е Павлова. Тя подчерта, че в крайна сметка целта на тази винетна система е да плаща за пътищата и с приходите от тези такси да се реинвестират в ремонт на пътищата.

Безспорно това, което приема парламента и законодателната власт, изпълнителната власт ще го приложим. Все пак когато се разглеждат едни законови промени, касаещи такъв тип сфери, трябва да се види какъв е опитът в останалите страни-членки на ЕС, които прилагат същата като нас винетна система, да се види какви са ползите и ефектите от една система и какво цели тя, поясни министърът.

По думите й решението за смяна на модела за използване на пътищата е въвеждането на по-справедлив подход.

Правителството ще се съобрази с една основателна критика и при въведена система за електронна винетка тя ще е с валидност от 12 месеца, независимо в кой месец е закупена тя.

Като опит за солидарност сме взели като решение и винетките, но и бъдещите стикери да не се плащат за всички пътища, каза още министър Павлова. Тя поясни, че от 20 000 км републиканска пътна мрежа и 20 000 км общинска мрежа, всъщност общинската става изцяло безплатна, а от републиканската безплатна ще остане над 3500 км пътища. Това са тези малките, третокласните пътища, които свързват малки населени места.