Месечната инфлация за март 2023 г. спрямо предходния месец е 0.5%, а годишната - спрямо същия месец на предходната година, е 14.0%.

Това сочат данни на Националния статистически институт (НСИ) за инфлацията за миналия месец, измерена чрез Индекса на потребителските цени (ИПЦ).

Инфлацията от началото на годината (март 2023 г. спрямо декември 2022 г.) е 2.6%, а средногодишната инфлация за периода април 2022 - март 2023 г. спрямо периода април 2021 - март 2022 г. е 16.5%.

Инфлация от 0.8% за февруари измери НСИ

Инфлация от 0.8% за февруари измери НСИ

Забавянето продължава

През март 2023 г. спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: разнообразни стоки и услуги (+2.9%), ресторанти и хотели (+1.2%), алкохолни напитки и тютюневи изделия (+1.1%), жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома (+1.0%) и хранителни продукти и безалкохолни напитки (+0.9%). Цените в здравеопазването са се повишили с 0.8%, при съобщенията - с с 0.7%, а в образованието - с 0.3%.

Намаление на цените е регистрирано в групите: облекло и обувки (-0.8%), транспорт (-0.7%), жилища, вода, електроенергия, газ и други горива (-0.5%) и развлечения и култура (-0.5%).

Снимка 614742

Източник: НСИ

През март 2023 г. са поскъпнали следните хранителни продукти и напитки: зрял лук - с 25.4%, зеле - с 12.7%, сладолед - с 10.6%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 10.4%, пипер - със 7.5%, ябълки - с 4.2%, оцет - с 3.8%, бира - с 3.3%, картофи - с 3.2%, яйца - с 3.2%, малотрайни колбаси - с 2.6%, трайни колбаси - с 2.3%, мляно месо (кайма) - с 2.3%, плодови сокове - с 2.3%, свинско месо - с 2.2%, чай - с 2.1%, листни зеленчуци - с 2.0%, домати - с 1.3%, вина - с 1.2%, хляб - с 1.1%, месо от едър рогат добитък - с 1.0%, ракии - с 0.9%, кафе - с 0.9%, леща - с 0.8%, шоколад и шоколадови изделия - с 0.8%, месо от домашни птици - с 0.5%, макаронени изделия - с 0.4%, брашно - с 0.4%, кисели млека - с 0.2%, сирене - с 0.1%, и други.

Същевременно са поевтинели: краставици - с 10.2%, олио - с 4.7%, зрял чесън - с 3.3%, маргарин - с 2.8%, извара - с 1.8%, млечни масла - с 1.5%, цитрусови и южни плодове - с 1.0%, пълномаслено прясно мляко - с 1.0%, ориз - с 0.6%, маслини - с 0.5%, захар - с 0.5%, прясна и охладена риба - с 0.4%, нискомаслено прясно мляко - с 0.3%, кашкавал - с 0.3%, минерална вода - с 0.2%, газирани напитки - с 0.1%, и др.

Снимка 614740

Източник: НСИ

През миналия месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: автомобилна застраховка - с 41.0%, международни полети - с 13.2%, пакетни далекосъобщителни услуги - с 6.0%, интернет услуги - с 5.2%, велосипеди - с 3.1%, кина и театри - с 2.7%, препарати за почистване на съдове - с 2.7%, прахове за пране - с 2.6%, градинарство и цветарство - с 2.3%, курсове за водачи на ЛТС - с 1.7%, финансови услуги на банки - с 1.6%, продукти за лична хигиена и козметични продукти - с 1.6%, материали за ремонт и поддържане на жилище - с 1.5%, услуги по обществено хранене - с 1.4%, принадлежности за ЛТС - с 1.2%, бръснаро-фризьорски услуги и услуги за поддържане на добър външен вид - с 1.2%, почистващи и дезинфекционни средства (течни препарати за почистване на дома) - с 1.1%, действителни наеми, заплащани от наемателите - 1.0%, бойлери - с 1.0%, цигари - с 0.8%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 0.8%, поддържане и ремонт на ЛТС - с 0.4%, персонални компютри - с 0.4%, и др.

Снимка 614741

Източник: НСИ

През март 2023 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: централно газоснабдяване - с 10.8%, метан за ЛТС - с 10.2%, услуги във ваканционни центрове и курорти - с 3.8%, дизелово гориво - с 3.1%, пелети - с 2.3%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 2.2%, готварски печки - с 2.0%, мобилни телефонни услуги - с 1.8%, обувки - с 1.8%, отоплителни уреди - с 1.7%, дърва за отопление - с 1.5%, лаптопи - с 1.5%, телевизори - с 1.3%, мобилни телефонни апарати - с 1.0%, автомобилен бензин А100Н - с 1.0%, автомобилен бензин А95Н - с 1.0%, таблети - с 0.8%, перални и съдомиялни - с 0.6%, облекло - с 0.3%, градски автомобилен транспорт - с 0.3%, газообразни горива за битови нужди - с 0.2%, и други.

Отчита се намаление в цените на лекарствените продукти с 1.0%. Лекарските и стоматологичните услуги пък са поскъпнали съответно с 0.1 и 0.6%.

Снимка 614739

Източник: НСИ

Според Хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ) през март 2023 г. месечната инфлация е 0.6% спрямо февруари т.г., а годишната инфлация спрямо март 2022 г. е 12.1%. Инфлацията от началото на годината (март 2023 г. спрямо декември 2022 г.) е 2.5%, а средногодишната инфлация за периода април 2022 - март 2023 г. спрямо периода април 2021 - март 2022 г. е 14.1%.

Според ХИПЦ през март 2023 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в следните потребителски групи са се увеличили, както следва: разнообразни стоки и услуги - с 3.4%; алкохолни напитки и тютюневи изделия - с 1.1%; хранителни продукти и безалкохолни напитки - с 0.9%; жилищно обзавеждане, стоки и услуги за домакинството и за обичайното поддържане на дома - с 0.8%; здравеопазване - с 0.8%; съобщения - с 0.7%; ресторанти и хотели - с 0.6%; образование - с 0.2%.

17 продукта в евтината кошница слагат Стоянов и Гечев

17 продукта в евтината кошница слагат Стоянов и Гечев

Четири институции ще следят търговските вериги

Понижили са се цените на стоките и услугите в следните потребителски групи: облекло и обувки - с 0.7%; транспорт - с 0.3%; жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - намаление с 0.2%.

Цените на стоките и услугите в група "Развлечения и култура" остават на равнището от миналия месец.

Според Индекса на цените за малката кошница (ИЦМК) през март 2023 г. е регистрирано увеличение с 0.3% на месечна база и с 3.0% от началото на годината (март 2023 г. спрямо декември 2022 година).

Стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са поскъпнали спрямо предходния месец, както следва: хранителни продукти - с 0.3%; нехранителни стоки - с 0.2%; услуги - с 0.1%.

Снимка 614738

Източник: НСИ