Нищо ново няма да се случи на 5 декември. Санкции продължават да действат както до сега. Регламента и дерогацията продължават да се изпълняват. Това заяви пред БНТ служебният министър на икономиката Никола Стоянов по отношение на влизането в сила на цената на тавана на руския петрол.

По думите му дерогацията е направена за българските компании. Руски петрол не може да се доставя по суша. В момента е почти невъзможно да се доставя суров петрол, поясни той. Според министъра рафинерията на Лукойл има капацитет да работи едва десетина дни, ако доставките бъдат спрени.

Той уточни, че след 2 години рафинерията трябва окончателно да спре да работи с руски петрол. Дадено ни е време да се подготвим за това, допълни министъра на икономиката.

При невъзможност да изнася продукти, рафинерията ще трябва да спре да работи, защото ще запълни складовете си.

Ако не спазим регламентите на ЕС, може срещу нас да тръгнат дела, категоричен бе Стоянов. Лукойл да продължи работа е проервропейска позиция, допълни той.

Правителството ще отнема 43% от печалбата на Лукойл. Близо половината от средствата която компанията печели, че бъдат отнемани в полза на държавата под формата на данъци.

Стоянов коментира и темата за отстъпката от 25 стотинки на литър. Според него този ход по-скоро подкрепя пазара и връщаше парите към Лукойл. Той поясни, че компенсацията ще продължи до Нова година.

За бюджета за догодина Стоянов коментира, че нежеланието на служебното правителство да внесе бюджет ще се отрази много по-малко негативно, отколкото ако внесе бюджет. По думите му бизнесът е доволен от решението на кабинета.

По отношение на влизането в еврозоната той посочи, че това е напълно възможно да стане през 2024 г. Правителството твърдо се стреми към тази дата, категоричен бе Стоянов. По думите му единственият критерий, който е проблемен е инфлацията. Окончателният анализ ще бъде направен през април-май.

Росен Христов: При национализация на рафинерията, Русия може да спре да доставя

Росен Христов: При национализация на рафинерията, Русия може да спре да доставя

За да имаме евтини горива, рафинерията трябва да работи