Има съкращаване на работещи в цигарената фабрика в София, потвърдиха пред БНР представители на дружеството-собственик, без да дават подробности или коментар.

Още преди пет години са изтекли правомощията за контрол на работните места и тяхната бройка, които са били включени в договора за продажба на "Булгартабак", обясни Руси Статков, член на Надзорния съвет на Агенцията по приватизация и следприватизационен контрол.

Според него, дружеството е стабилно и няма да има проблем за работещите. При подписване на договора за приватизация е имало изискване да не се променя предметът на дейност.

"Считам, че от гледна точка на интереса на купувача, или който ще бъде бъдещ купувач, защото имаше изявления във връзка с това, че посочени в момента за действителни собственици бизнесмени се разграничиха и потърсиха в цялата тази информация, която се разпространява, кампания срещу дружеството и хората, които работят в него…
Аз не искам да продължавам в този тон. Считам, че ние ще получим отчетите след един месец, във връзка с изпълнението на задълженията. Ако се налага, ще направим допълнителни проверки, но в рамките на онова, което имаме по договор сега да контролираме, ние нямаме правомощия да излезем извън договора", обясни Статков ситуацията около тютюневото предприятие.

Той потвърди информацията за проблеми с износа заради обвинения за контрабанда и обясни, че по договора за продажба на "Булгартабак" Агенцията за приватизация има правомощия. Според тях все още няма да се променя предметът на дейност и седалището на дружеството.

Относно предоставянето на концесията на летище София, Руси Статков смята, че аеродрумът е печаливш. Според транспортния министър Ивайло Московски процедурата за неговата концесия трябваше да започне в средата на март. Летището отива на концесия, за да се покрият дълговете на БДЖ.

"Това, което трябваше да се прецени първо, е, как да се подходи по отношение на летището в момента – то е печелившо", категоричен е представителят на Агенцията за следприватизационен контрол.

Той даде пример за опита, който имат други страни, бивши източноевропейски, социалистически, както и съседни. В Чехия, летището в Прага е на 100% собственост на държавата, летището в Рига – собственост на 100% на министерството на транспорта на Латвия, в Естония, в Талин – 100% собственост на държавата… и ако вземем Румъния, там 80% собственост на държавата Румъния и 20% на частни инвеститори.

Много са факторите, които трябва да се вземат предвид при едно окончателно решение", обясни икономистът.

Статков заяви, че у нас все още липсва стратегия за развитието на железопътния транспорт, въпреки че още през януари миналата година министърът на транспорта да е поискал изготвянето на такава пред Комисията по транспорта.

Относно варианта държавата да вземе пари от концесията на летище София, които да отидат за покриване на дълговете на БДЖ, Статков цитира закона за концесиите, според който такова плащане може да бъде извършено.

Според депутата от гражданската квота на Реформаторския блок Гроздан Караджов единственото възможно решение, което това правителство намира за покриване на дълговете на железниците, е да даде столичното летище на концесия. Според Караджов, концесията на летище София е отдавна замислен инструмент за по-добро управление на летищната собственост, без какъвто и да е риск за държавата.

Може да поискат от бъдещия концесионер на летище София да плати голяма част от предвидената сума по сделката още в началото, защото има изграден пазар. Това е готов бизнес, смята Караджов, без да оценява, негативите от предоставянето му в частни ръце.

"Самолетите кацат на това място, съответно там преминава определено количество пътнико- и товарооборот. Това дава много добри възможности да се пресметне за времето на една концесия какви ще бъдат приходите, най-малко към днешна дата.

И тези възможности, които дава този осигурен пазар – пътници и товари, при един добър икономически анализ, дават възможност да се поиска тази сума от един бъдещ концесионер, който при това да бъде стратегически партньор", заяви депутатът.