Това бе седмицата, в която анализаторите на петролния пазар загубиха всякаква надежда.
От Bank of America до Citigroup и Societe Generale, банките, които доскоро прогнозираха, че петролът ще завърши годината на цени от 60 долара за барел или дори повече, сега смятат, че 50 долара за барел ще бъде успех, пише Bloomberg.
В кого е вината, според тях? В Организацията на страните износителки на петрол (Organization of the Petroleum Exporting Countries, OPEC).
В началото на годината очакванията бяха високи. Картелът постигна историческо споразумение, в което се включи и Русия, в рамките на което страните трябваше да намалят добива и да сложат край на огромния излишък на нефт. На 25 май споразумението бе удължено. Но въпреки това то се оказва недостатъчно, за да намали запасите в света - основно заради производителите в САЩ.
Така преди два месеца Bank of America направи прогноза, че петролът ще се търгува на 70 долара за барел през лятото. Но сега оценката е за цени от 47 долара през следващото тримесечие.
OPEC направи няколко ключови грешки, смятат анализаторите на банката. Картелът увеличи продукцията в края на миналата година, за да увеличи и своите продажби. Това увеличи световните запаси точно преди влизането в сила на споразумението, което трябваше да се справи с именно този проблем. Изключи от него и Либия и Нигерия. И подцени скоростта, с която производители в САЩ ще успея да отговорят на предизвикателството.
Goldman Sachs, които в средата на декември предвиждаха цена от 55 долара за барел, сега свалиха прогнозата си на 47.50 долара в третото тримесечие.
JPMorgan Chase & Co намалиха прогнозата си от 62 долара до 50 долара за барел.
И все пак, докато ентусиазмът на банките поутихна, те все пак вярват, че нефтът ще повиши цената си от днешните нива, виждани като "дъно".
jasentcho
на 30.06.2017 в 20:06:02 #1И преди съм писал по въпроса, не пречи пак да напомня : автомобилния парк се готви на мине на електрическо задвижване. Не знам петролните експерти не го ли виждат това, или наистина не разбират, че нещата се променят. В рамките на 10-20 години нуждата от нефт плавно ще намалява, защото : 1. Всички видове петролни горива ще се потребяват по-малко. 2.Потреблението на всички видове (особено моторни и трансмисионни) масла ще спадне. 3. Антифриза и другите добавки за двигателите ще се харчат в много по-малки количества. 4.Самото производство на автомобили ще стане по-просто, по-малко енергоемко и по-безвредно и още ще намали търсенето на енергия въобще. 5. Като цяло петролния автомобил има 20-25% КПД, а електрическия му събрат с лекота стига 80-85%. Тоест, откъдето и да идва електроенергията за зареждане, тя ще е с пъти по-малка от сегашната потребяема от нефтопродукти и метан. Има и допълнителни проблеми, като замърсяване от отпадни деривати, антропогенно затопляне, шум, прах, сажди, азотни окиси и други, които вещаят недобро бъдеще на нефтения бизнес. Иначе досега всички вдигащи цената способи бяха използвани в международен мащаб, а резултат направо няма. 50 долара и туй-то. Явно пазара наистина "усеща" ситуацията и не се поддава на паника, като предходните десетилетия, и наистина цената можем да кажем, че е пазарна, а не монополистична.