Шофьорите и ватманите в общинския градски транспорт в София поискаха два пъти по-високи заплати.
Ако не ги получат, ще стачкуват както през май миналата година.

Кметската администрация не е съгласна дори да преговаря за двойно увеличение, защото няма пари, съобщава zagrada.bg.

Идеята за скок на заплатите е възникнала онзи ден на общо събрание на работниците от автобусната фирма. Вече я възприемат ватманите и тролейбусните шофьори, твърдят синдикалисти.

Тези дни се очаква искането да бъде предявено пред ръководствата на фирмите и на Столичната компания за градски транспорт. До съгласие няма да се стигне и преговорите ще бъдат прехвърлени на следващото йерархично ниво - общинската администрация.

Според Николай Костов, шеф на Столичната компания за градски транспорт, дефицитът за транспортно обслужване на София ще стигне 39 млн. лева, ако бъдат увеличени заплатите с 25% и бъдат дадени на частни компании още 49 линии.

Шофьорите се разгневиха и заради по-високата цена на километър, която общината плаща на частниците.

Припомняме, избраните на последния конкурс две фирми поискаха е с 15-20% по-висока от досегашната цена, на която работят частните превозвачи - 2.90 лева без ДДС. Общинската фирма "Столичен автотранспорт" получава 2.32 лева на километър.

Шофьорите от столичния градски транспорт са на мнение, че ако общината плащаше повече на собствената си фирма за същата услуга, техните заплати можеха да бъдат увеличени. От общината обаче твърдят, че частниците предлагат не същата, а по-добра услуга, защото са купили нови автобуси.

Шофьорите настояват да бъде спряно и самото даване на линии на частници, защото така се съкращават хора от общинската фирма. От синдикатите твърдят, че след като бъдат извадени от нея още 49 линии, ще бъдат спрени 183 автобуса. Засегнати ще са главно хората, които работят към гаражите "Дружба" и "Земляне".

Последният повод за гнева на шофьорите е, че "Столичен автотранспорт" се провали на конкурса за 49-те линии. Според участници в комисията причината е по-високата цена за километър, която е поискало общинското дружество. То е оферирало тарифа с две стотинки по-висока от предложението на частниците, победители в конкурса.

От 95 столични линии общинската фирма ще обслужва 32, а частните превозвачи - 63.

В проблем обаче може да се превърне евентуално недоволство на шофьорите от частните фирми. Линиите са съсредоточени само в няколко дружества. "Карат-С", която в момента обслужва линии 30, 42, 54, 59, 68, 72, 73, 84, 90 и 404, е спечелила два от пакетите в последния конкурс - за 12, 16, 18, 20, 21-22, 223, 24, 24А, 25, 26, 28, 29, 31, 35, 41, 43, 53, 81, 86, 87, 117, 118, 119 и за линиите 56-57, 67, 75, 78, 79, 82, 100, 101, 213, 214.

МТК взема 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 14, 69, 70, 114, 123, 204, 306. В момента другите линии, които се обслужват от частни превозвачи в столицата, са 260 ("Ериданстранс") и 27, 74, 150 ("Юнион-Ивкони").
Двете фирми участваха и в този конкурс, но бяха отхвърлени, защото не покриват изискванията.