Според Димитър Киферов - мениджър Търговски площи във Фортън, партньор на C&W за България, Косово, Сърбия и Македония, тенденциите на сериозен спад при наемите на търговските улици се дължат на 2 основни фактора.

Коментарът на Киферов е по повод проучване на компанията Cushman&Wakefield, разпространено у нас от Фортън, според което „най-скъпата" улица в България - Витошка излезе от Топ 50 в света.

От 40 място през 2009 г. през тази година търговският булевард на столицата с най-високи цени на наемите в България се срина с 11 места до 51 позиция.

Според Киферов с развитието на пазара на търговски площи у нас, само за 2 години, от места без никаква алтернатива магазините на главните улици се превърнаха в конкуренти на така модерните молове.

Съвсем естествено търговците следват потребителите и така улиците започнаха да опустяват, коментира Киферов.

Другата причина, по думите му, е в спада на потреблението.

Според него бумът на българската икономика се дължеше на бурния растеж в два спекулативни по своя характер сектора - финансовия и този на недвижимите имоти, които генерираха най-голям дял от БВП и привличаха основните външни инвестиции.

По думите на Киферов липсата на алтернативни сегменти, които да поемат негативния ефект на срива в тези две сфери доведе до сериозен спад на доходите, а оттам и на потреблението.

Днес дори хората, които имат приходи се страхуват за бъдещето си и спестяват, вместо да потребяват, подчертава Киферов.

Той отбеляза, че по-малкото покупки водят до по-слабо търсене на търговски площи и по-ниски ценови нива. Тези тенденции са валидни за София и за областните ни градове.

Киферов отбелязва и че не е за подценяване разминаването между желанията на наемодателите и готовността на наемателите да плащат.

За радост на всички със спада на цените и модернизирането на търговските улици тази ножица се затваря и сделки започнаха да се сключват, изтъква още той.

По думите му имаме уникалната възможност да използваме кризата, която се характеризира с по-слаба активност, за преструктуриране на пространствата и превръщането на главните ни улици в модерни и привлекателни дестинации.