Над 8 хиляди локомотивa, пътнически и товарни вагони на БДЖ е възможно да преминават на задължително сертифициране.
Докато това се случи обаче има риск те да спрат да работят.

Сертифицирането ще е факт, ако Върховният административен съд потвърди решението на Софийски административен съд, че над 80% от подвижния състав на държавните железници не отговаря на нормативните разписания.
За това предупреди на пресконференция Пенчо Попов, главен изпълнителен директор на БДЖ, цитиран от money.bg.

От своя страна заместник-министърът на транспорта Камен Кичев заяви, че няма да коментира хипотетични решения на ВАС. Toй добави, че каквото и да се случи, ще бъдат осигурени необходимите вагони за движение, за да има БДЖ нормална дейност и държавната компания да не спира да работи.

От държавното дружество и от транспортното министерство увериха, че липсата на типовия сертификат за безопасност не означава, че локомотивите и вагоните са технически неизправни. Освен това Кичев успокои, че гражданите, които ползват услугите на БДЖ, могат да бъдат сигурни за своето безопасно пътуване.

От БДЖ припомниха и че преглед за техническата изправност на вагоните се прави във всяка начална и крайна спирка по различните направления, както и междинни такива на определени гари.

Кичев съобщи още, че вече има проект за промени в Закона за железопътните превози, с които ще се транспонира европейската директива и сертифицирането на вагоните ще бъде безсрочно. Законът трябва да влезе за обсъждане в Народното събрание най-късно до края на годината.

В момента, в който железниците купят нов подвижен състав, те биват проверявани и на тях им се издава нов сертификат, обясни зам.-министърът. Един сертификат е валиден за различен брой возила, докато техническият преглед се извършва на всяко возило.

На пресконференцията стана ясно още, че се водят преговори с кредиторите на БДЖ за преструктуриране и разсрочване на задълженията на компанията. Това се налага, тъй като в противен случай БДЖ може да спре дейността си.