Общият извод е, че има светлина в железопътния тунел. Общият брой на всички произшествия за периода от януари до април 2025 г. спрямо същия период на миналата година, е намалял с почти 40% - от 129 на 74 случая. Това заяви министърът на транспорта Гроздан Караджов на брифинг пред журналисти.
Общият брой на всички инциденти са намалели с 23% - от 22 на 17 случая. Общият брой на всички ситуации, които са близки до инциденти са намалели с 29% - от 220 на 156 случая. Оттук нататък мерките за безопасност само ще продължат да се прилагат стриктно, но и ще продължат да се разширяват, заяви министърът.
Караджов напомни, че преди два месеца и половина обещал, че когато бъдат изпълнени краткосрочните мерки по отношение на железопътния транспорт, ще направи отчет.
"Мандатът ми започна един ден след поредния тежък инцидент в жп транспорта, при който загинаха двама души и 6 бяха ранени. Тогава обявих, че безопасността ще стане основен приоритет на Министерство на транспорта", напомни той.
Министърът заяви, че не си цепи думата на две и работи с конкретен план, мерки и отговорници. Спешните мерки са на 100% изпълнени, а средносрочните се изпълняват както бяха планирани, похвали се Гроздан Караджов.
Първата група мерки, които Караджов обяви е, че са взети мерки, свързани с дисциплината на железопътните служители. Въведена е нулева толерантност към нарушителите в жп транспорта, подчерта министърът. От 17 март досега няма повече нарушения, свързани с преминаването на червен светофар.
В НКЖИ за сериозни нарушения на правилата през февруари месец са уволнени двама души, а през март - един човек. Продължава да има нарушения на мерките за сигурност и заради това наказанията ще продължат. Ще се налагат наказания спрямо нормите на кодекса на труда, а не за нулева толерантност.
Гроздан Караджов отчете, че вече е създадена и ще бъде достъпна база данни за показателите по безопасността и системата на наказания на нарушителите. Чрез нея ще се вижда дали става въпрос за изолирано нарушение или системно нарушение на правилата за безопасност.
Караджов посочи, че се предвижда закупуване на дрегери за употреба на алкохол в локомотивите и мотрисите. Ще се монтират и дрегери, които ще бъдат на работните места на диспечерите, които няма да могат да работят, ако тестът за алкохол е положителен. Въвежда се и график за тестване на служителите в жп транспорта за наркотици. При установяване на наркотици, служителите ще бъдат отстранявани.
Предприети са мерки за елиминиране на човешкия фактор или там, където преминаване на композиции се регулира ръчно. Вече има монтирани изхвъргачки на 15 жп клона. При тези участъци в ремонт и при така наречените развързани гари ще има монтирани временни пултове, което ще привързва участъка към общата система за сигурност.
Втората група мерки са комплексните мерки за безопасност. Караджов останал шокиран, че от 2002 г. досега не е правена оценка на въздействие за това как функционират правилата за безопасност.
Такава оценка бе направена и предстои да бъде задълбочена, като в резултат на оценката на съответствието, Министерство на транспорта готви промени в наредби, които ще бъдат актуализирани с мерките за безопасност. Търси се възможност за заплати на още 44 инспектора по безопасността, които да са към инспекция "Железопътна инфраструктура".
Караджов посочи, че за първи път се прави цялостно обучение на състава, който има обучение към жп транспорта.
Третата група са други мерки за безопасност. Започна монтиране на камери по жп гарите и са монтирани такива в 52 гари и в 11 жп спирки. Обявени са обществени поръчки на камери за още 162 гари.
Започна и монтиране на камери в локомотивите. Освен това ще има и видео напред какво се случва вътре в локомотивите. Видеонаблюдение ще бъде поставено и на прелезите. Караджов призова гражданите и шофьорите на автомобили да не преминават на червено, когато е включен звуковият сигнал на жп линията. Чрез видеонаблюдението ще се следи и дали някой няма да влиза вътре в самите вагони. Проверят се всички вагони и локомотиви, извършват се и необходимите ремонти.
Караджов посочи, че предстоят още много промени, за да може БДЖ да стане бърз, удобен и комфортен. Нужни са обаче още много инвестиции, които през последните месеци не липсват, отчете министърът.
Мартин Ангелов, изпълнителен директор на "Холдинг БДЖ", заяви, че има подписан договор със "Сименс" за доставка на още 10 броя локомотива. До края на годината остават още 7 да пристигнат и да се въведат в експлоатация, като те са оборудвани с всички системи - камери, GPS-и и др. Ще се подписват и нови договори за мотрисни влакове.