На официална церемония в Гранитна зала на Министерски съвет вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов подписа договор за закупуване на 35 електрически мотриси за БДЖ. Изпълнител е Консорциум "БУЛЕМУ", в който участва френската компания "Алстом".

Проектът е част от инвестициите по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Инвестицията е на стойност над 1 млрд. лева. На церемонията по подписването на договора присъстваха министър-председателя Росен Желязков, вицепремиерът и министър на иновациите и растежа Томислав Дончев.

С цел максимално усвояване на средства от ПВУ и минимизиране на разходите от държавния бюджет, едновременно с подписването на основния договор, ще бъде подписано и допълнително споразумение, одобрено от ЕК.

То гласи, че 12 от влаковете, на стойност над 363 милиона лева, ще бъдат финансирани от Плана. Другите 23 електрически мотриси на стойност над 696 милиона лева ще бъдат включени в Социалния план за климата на Република България. Осигурява се и временен безлихвен заем на Министерството на транспорта в размер на близо 279 милиона лева за покриване на авансовото плащане по договора.

Как изглеждат междурегионални влакове Coradia Stream, които Румъния вече е закупила

Източник: Alstom

Как изглеждат междурегионални влакове Coradia Stream, които Румъния вече е закупила

35-те междурегионални електрически мотрисни влака (ЕМВ) ще бъдат първите електрически междурегионални влакове, закупени в страната през последните 20 години. Те ще бъдат използвани за обслужване на пътнически и бързи влакове с времепътуване до 4-5 часа.

Разработените специално за европейския пазар междурегионални влакове Coradia Stream осигуряват възможност за работа с всички основни европейски електроразпределителни мрежи. Максималната скорост на влаковете ще бъде 160 км/ч. Всяка мотриса ще разполага с шест вагона с общ капацитет от над 320 места и 100 % нисък под, който осигурява лесен достъп за пътниците. Междурегионалните влакове Coradia Stream ще бъдат оборудвани и с цифрова система за отчитане на пътниците с изключително прецизни сензори, както и контакти за зареждане на електронни устройства. Ще бъдат обособени места за превоз на велосипеди и детски колички.

Как изглеждат междурегионални влакове Coradia Stream, които Румъния вече е закупила

Източник: Alstom

Как изглеждат междурегионални влакове Coradia Stream, които Румъния вече е закупила

Министър-председателят Росен Желязков заяви, че с днешната церемония или се слага край на един сложен процес, или се дава началото на по-сложни процеси.

"В крайна сметка хванахме последния влак от това да не загубим ресурс по Плана за възстановяване и устойчивост, но и да се направи и сложното финансиране да се закупят нови влакове. До този момент Министерството на транспорт показа, че има капацитет, но липсваше политическа воля в поредица от сложни политически процеси и правителства. Хванахме последния влак, но предстоят сложни задачи, свързани с бенефициентите, с преструктуриране на БДЖ, с осигуряване на ремонт, с навременната доставка на влаковете, защото има срокове по Плана", коментира премиерът.

По думите му има много добро взаимодействие и със социалните партньори, защото правителството има ангажимент да реформира железниците и да се задоволят обществените очаквания. Росен Желязков си постави за цел да се създаде нов ясен бизнес модел на железниците. Нека да не лежим на лаврите на подписания договор, защото има много работа. Благодаря на всички, че успяхме много консолидирано да стигнем до този резултат, доволен е министър-председателят.

Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов заяви, че България не е обновявала отдавна подвижния си състав и това е видно навсякъде.

"С тази инвестиция от 35 електрически мотриси с шест вагона и 351 места - 51 места първа класа и 300 места втора клас", отчете Караджов.

Купуваме 35 електрически влака

Купуваме 35 електрически влака

Правителството даде съгласие министърът на транспорта да подпише договор за доставката им

Той се надява, че българските граждани ще са по-доволни и комфортни, като пътуват с новите влакове. С тази инвестиция се надяваме да решим почти 2/3 на България от нов подвижен състав, доволен е и развълнуван Гроздан Караджов. лаковете се екипирани с най-високо ниво на сигурност и комфортът дава възможност да пътуват на разстояния 4-5 часа, а не само на къси състояние.

Първите 12 влака ще дойдат до август следващата година за сметка на евросредствата.

Габриел Станчу, изпълнителен директор на "Alstom" заяви, че се подписва исторически договор за предоставянето на 35 електрически мотриси, които ще бъде последвано от 15 години поддръжка, като може този период да бъде удължен до 40 години. Този проект е важен за България и за нас, защото е важен за осигуряването на устойчивата свързаност, посочи той. "Alstom" е продал повече от 4000 влака от този модел, като предлагат не само комфорт, но намаляват и въглеродния отпечатък, увери Станчу.