Българската железопътна инфраструктура се модернизира. Хубави неща ще се случат в българските държавни железници, само ми дайте време да си свърша работата. В това увери вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов на официална церемония в Гранитна зала на Министерски съвет, след като бе подписан договор за закупуването на нови 35 електрически мотриси.

Караджов внесе повече яснота и как са протекли разговорите с Европейската комисия за средствата по Плана за възстановяване и устойчивост за влаковете.

"Разговорите с ЕК нямаше да завършат успешно, ако не бяхме дали ясни гаранции за реформите. Днес ще изпратим преведен първият проект на актуализираната концепция за реформа на железниците. След като ЕК в срок от 2-3 седмици ни отговорят и ако се налагат някакви корекции, правителството ще го обявя публично. Ще се запази бройката на лотовете, но концепцията за развитието на лотовете се променя - всяка една от дестинациите ще има поне по двама оператора конкуренция", обясни министърът.

"Веднага след като получим публично обсъждане, много детайлно със слайдове ще ви разкажа и как ще се развие разпределението на новите влакове в страната. При всички срокове за обжалване и за правене на документация, някъде до края на ноември месец ще приключим и до края на декември ще бъдат сключени договорите за обществена услуга в железопътния транспорт", коментира Гроздан Караджов.

Новите влакове ще бъдат предоставени както на държавния оператор, така и на частните оператори, увери министърът на транспорта.

Гроздан Караджов увери още, че на България няма ѝ да се наложи да прави хомологация на новите 35 електрически мотриси (процедура, която дава гаранции на европейския пазар, че всяка една държава е пригодена и ще работи добре).

Изпълнителният директор на "Алстом" Габриел Станчу внесе повече яснота за електрическите мотриси. Той заяви, че техническите способности на новите електрически мотриси са над 160 км/ч и са проектирани да достигнат 180 км/ч. Класификацията на подвижния състав е до 160 км/ч спрямо продуктовата гама, която се финансира по европейската програма. Влаковете ще бъдат част от железниците следващите повече от 40 години, сигурен е Станчу.

Властта хвана последния влак и подписа договор за нови 35 електрически мотриси
Обновена

Властта хвана последния влак и подписа договор за нови 35 електрически мотриси

Инвестицията е на стойност над 1 млрд. лева

Той уточни, че "Алстом" е най-голямата компания в Европа и в света, така че въпреки това в тази индустрия никой няма налични произведени единици влакове.

Новите влакове за България още не са произведени, но за да се произведат толкова много мотриси до август 2026 г. е голямо предизвикателство и компанията е мобилизирана на най-високо равнище, увери Габриел Станчу.

Проектът вече е представен на Министерство на транспорта и сега идват най-критичните точки - следващите 14 месеца. Промишленото производство на влакове е комплексно и компанията е мобилизирана, увери той.