Европейският съюз има нужда от повече мостове над Дунав, защото това не е просто регионален, а стратегически въпрос за икономическия просперитет и сигурността на целия континент. Това заяви вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на среща с координатора на транспортен коридор "Рейн-Дунав" Маргарита Маркес и координатора на коридор "Балтийско море - Черно море - Егейско море" Марио Мауро, съобщиха от Прецентъра на Министерството на транспорта и съобщенията.

Двамата представители на Европейската комисия са на посещение в България във връзка с финализирането на Меморандума за разбирателство между България, Гърция и Румъния, който се очаква да бъде подписан до края на годината.

"По-бързото изграждане на третия мост над Дунав и подписването на споразумения за още два - Силистра-Калъраш и Никопол-Турно Мъгуреле - са сред ключовите приоритети на България", подчерта Караджов.

Министърът съобщи, че страната ни вече е ускорила процедурите по проекта Fast Danube 2 и ежегодно извършва драгиране на реката, за да се гарантира целогодишната ѝ плавателност.

"Тези проекти надхвърлят националните интереси - те са от значение за целия Европейски съюз, защото свързаността по Дунав е от стратегическо значение и за икономиката, и за отбраната в рамките на НАТО", заяви Караджов.

Министърът подчерта, че повече мостове в един от най-слабо развитите региони на Европа ще донесат икономически подем, работни места и инвестиции.

"Европа има нужда от повече свързаност по Дунав. Всеки нов мост е инвестиция не само в инфраструктура, но и в бъдещето на нашите народи," каза Караджов.

Той допълни, че новите съоръжения ще стимулират изграждането на пътища, жп връзки и логистични центрове, които ще улеснят движението на стоки и хора, ще открият нови работни места и ще засилят икономическата интеграция между България и Румъния.

Координаторът на коридор "Рейн-Дунав" Маргарита Маркес посочи, че новите мостове ще могат да разчитат на финансиране по Механизма за свързване на Европа (МСЕ) и Кохезионния фонд, които предоставят значителни възможности за трансгранични проекти.

"Регионите от двете страни на Дунав остават сред най-слабо развитите в ЕС. Новите мостове ще ускорят икономическото им развитие и ще помогнат за преодоляване на дългогодишното изоставане," заяви Маркес.

Координаторът на коридор "Балтийско море - Черно море - Егейско море" Марио Мауро подчерта, че България не е периферията, а център на европейската транспортна свързаност.

"Подписването на тристранния меморандум ще бъде успех не само за региона, но и за целия Съюз. Това ще бъде само началото на дългосрочно партньорство и обща работа," заяви Мауро.

В момента между България и Румъния има само два функциониращи моста - при Русе-Гюргево и при Видин-Калафат. Идеята за нови мостове по течението на Дунав се разглежда от години, но сега получава силна политическа и финансова подкрепа от Брюксел.

Проектите, по думите на Караджов, ще бъдат крачка към по-интегрирана и сигурна Европа, в която транспортът, икономиката и сигурността се развиват в единна посока.

Ще стигаме за 6 часа с влак от София до Атина

Ще стигаме за 6 часа с влак от София до Атина

Брюксел представи план за новата високоскоростна жп мрежа на Европа