Цената за следващите 60 километра от АМ Хемус в трасето Ябланица - Ловеч още  не е ясна, но тя ще е по-висока. Регионалният министър Лиляна Павлова обясни след редовно заседание на министрите, че са отворени общо 11-те оферти за участъка.

Ако стойността на директно трасе е една единица, в тази зона ще има такива места, на които един километър ще струва минимум десет пъти повече, разясни министърът. Тя обясни тази рязка разлика с факта, че това е много тежък терен - в него има 3 километра тунели и поне 10 км сложни съоръжения и виадукти.

Припомняме, че сметките от предложените и приетите договорни суми на кандидатите в обществената поръчка за строителството на втория участък на „Хемус” показаха, че той ще струва между 730 154 014 лв. и 1 084 938 660 лева. Участъкът е обособен в две позиции. За първата най-ниската приета договорна сума е 253 999 514,00 лв. без ДДС, а най-високата 377 976 238,00 лв. без ДДС.

За втората обособена позиция най-ниската предложена сума е 476 154 500,00 лв., а най-високата - 706 962 422,19 лв. без ДДС.

Павлова обърна внимание и на други приоритетни магистрални проекти като оставащите строежни дейности по АМ Струма, участъка от 20 км в дефилето на Кресна и пътя към Сандански, както и тунела на Железница.

Стана ясно, че за Кресненското дефиле се мислят два варианта, като нито един от тях не е само за един тунел - говори се за няколко такива и може би движение на две нива. Остойностяването на АМ Струма обаче още не е готово и не е ясно колко пари ще останат от нея за "Хемус".

Павлова допусна, че ще трябва да води разговори с Министерството на финансите и с Народното събрание за даване на мандат за сключване на договор за "Хемус". Това би се наложило не само защото става въпрос за голяма финансова инвестиция от над 700 милиона лева, а и защото проектът излиза извън тригодишната финансова рамка и извън мандата на това правителство.

От думите на министъра стана ясно още, че от 1 януари догодина ще стартира националната програма за саниране.