През следващите няколко години България и Румъния ще осъществяват съвместно два големи проекта по Дунав, които ще се финансират от фондовете на ЕС, съобщи заместник-министърът Весела Господинова, цитирана от БНР.

Единият е на стойност 138 милиона евро и предвижда подобряване на навигацията по река Дунав в критичните за корабоплаване участъци: от километър 530 до километър 520 - при остров Батин, и от километър 576 до километър 560 - при Белене.

На тези места ще се увеличи дълбочината на коритото на Дунав, което ще гарантира корабоплаването по реката дори и при ниски нива.
В момента при Батин и Белене има прагове, които принуждават кораби с товари да изчакват покачване на нивото.

Другият проект е на стойност 15.5 милиона евро и предвижда България и Румъния да изградят модерна информационна система за навигация и управление на корабоплаването, съобщи заместник-министър Господинова.

До края на годината се очаква пристанище Лом да бъде концесионирано; то е оценено на 33 милиона евро, обяви заместник-министър Господинова. Вече е завършила процедура по концесионирането на пристанищата в Силистра и в Свищов.

В момента България използва едва 10 процента от възможностите на водния коридор по Дунав, обяви на конференцията Искра Михайлова. Тя съобщи, че МРРБ разработва програма за финансиране в инфраструктурата на селищата край Дунав, която да позволи по-пълно използване на водния път.

Конференция на тема: "Дунав коридор на възможности" има днес в Лом; водещи са ръководителят на екипа за България към генералната дирекция "Разширяване" на ЕК Бриджит Чарнота и кметът на Лом Пенка Пенкова.

Сред участниците са Донато Чарини - ръководител на Представителството на ЕК в Румъния; от Представителството на ЕК в България; заместник-министърът на транспорта Весела Господинова; заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Искра Михайлова; българският депутат в Европейския парламент Биляна Раева; представители на бизнеса; на неправителствения сектор; на екологични организации, и други.