Министерството на транспорта подкрепя идеята за въвеждане на психологически изследвания на водачите, на които е било отнето свидетелството на управление на автомобил заради установена концентрация на алкохол в кръвта при шофиране от 0.5 до 1.2 промила.

Това съобщи днес министърът на транспорта Петър Мутафчиев по време на пресконференцията за кампанията срещу пияните шофьори и дискусия за промени в Закона за движение по пътищата в Националния пресклуб на БТА, инициирана от вестник "24 часа" и Би Ти Ви.

Санкцията за шофьорите, които карат в нетрезво състояние, трябва да бъде по-тежка от предлаганата глоба от 200 до 500 лева, смята Мутафчиев. Министерството на транспорта ще обмисли и вариант за отнемане на превозното средство на предизвикалия тежка катастрофа водач.

"Гледаме на закона и като на превантивна мярка това налага предвидените в него наказания да бъдат по-тежки", коментира министърът.

Министърът на вътрешните работи Румен Петков каза, че подкрепя предложението шофьорите зад волана с концентрация над 1.5 промила да бъдат да бъдат лишавани от свобода за една година. При извършване на същото нарушение повторно, наказанието да бъде за двойно по-дълъг срок, предложи Петков.

Част от катастрофите с жертви са предизвикани от хора, които определено рецидивират с това престъпление - да карат пияни, заяви вътрешният министър. Шофьорите, заловени с 0.5-1.2 промила да бъдат лишавани от правоуправление най-малко за една година и с глоба от 500 до 1000 лева, ще настоява министър Петков.

"Ако ние не си даваме сметка, какво означават 1050-1100 жертви годишно, значи не сме за тук", заяви пред аудиторията Румен Петков.

За управление на моторно превозно средство след употреба на алкохол, за миналата година са наказани 15 039 водачи. С концентрация на алкохол в кръвта над 1.2 промила са съставени 12 296 акта, уточни министърът на вътрешните работи.

От началото на тази година са съставени 27 335 акта, като за голям брой хора тези актове са по 3-4, което означава рецидивизъм, коментира той. Румен Петков подкрепи предложенията за увеличаване на санкциите, както за преките извършители, така и за допринасящите за пътните произшествия.

По думите на министъра, въпреки рязко увеличените мерки за контрол по пътищата от миналата година насам, това не е довело до търсеното намаляване на броя на жертвите и на пострадалите. Петков призова за засилен технически контрол - видеонаблюдение,
радари на съответните места и мерки за ефективност на прилаганите нормативни мерки, когато става дума за наказание на водачи, или на съпричастни лица.

Министърът отбеляза опита на Испания в това отношение, която заделя 4 000 000 евро за обезпечаване на контрола, което го прави един от най-ефективните в Европа. Очаква се предложенията за промени в закона да бъдат обсъдени утре на заседание на парламентарната комисия по транспорт и съобщения.