При достигане на 90 % от кредитния лимит операторите да бъдат задължени да информират абоната и увеличението на кредитния лимит да става със съгласието на абоната.

Това предлага Комисията за регулиране на съобщенията (КРС), съобщи председателят й Веселин Божков. По повод зачестилите оплаквания от потребители на мобилни оператори той каза, че жалбите са 800 и че има 200 акта за нарушения и 170 наказателни постановления.

Според шефа на КРС процедурата за преносимост на номерата е съобразена със средноевропейските практики. Той подчерта, че при неизчистени задължения към стария оператор няма как да се осъществи прехвърлянето към друг. По думите му в рамките на 7 дена услугата се осъществява и когато операторът не го изпълнява, КРС прави проверки.
За индивидуален номер срокът за осъществяване на преносимостта е 10 дена, посочи още Божков.

Това във Великобритания става за 24-48 часа, а тук потребителите се жалват и 3 седмици не се случва, контрира депутатът от Синята коалиция Михаил Михайлов.

При изслушването в Комисията по културата, гражданското общество и медиите в НС Божков съобщи, че от 15 март в София ще бъде организирана обществена приемна по проблемите с операторите и защитата на правата на потребителите, а от април това ще бъде направено и в други градове в страната.

„Ние работим за създаване на конкурентна среда, отчитайки икономическите интереси на операторите и защитата на потребителите", заяви шефът на КРС и подчерта, че това е европейски подход.

От опозицията изразиха недоумение защо изслушването на шефа на КРС се прави в Комисията по културата, гражданското общество и медиите при положение, че парламентът има Комисия по транспорт и съобщения. Беше предложено да се създаде работна грапа, която да подготви промени в законодателството.

Дамян Лазаров от Комисията за защита на потребителите припомни, че в Закона за електронните съобщения има глава уреждаща интересите на крайните потребители и коментира жалбите от операторите.

В тях се посочват 6 основни проблема - преносимостта на номерата, автоматичното подновяване на договорите, закъсненията при издаване на фактури, кредитния лимит, нежелани SMS-и и прилагането на договаряне от разстояние. Според КЗП трите мобилни оператора са дали уверения, че до 15 дена ще предприемат действия за решаване на проблемите с преносимостта и автоматичното подновяване на договорите.

Виждането на КЗП по въпроса за автоматичното подновяване е, че след 1 година би трябвало договорите да стават безсрочни с възможност с опция от 1 месец за прекратяване. Той каза още, че за закъснелите фактури комисията прави проверка.

По отношение на оплакванията, свързани с кредитния лимит, Лазаров посочи случай, при който е надхвърлен многократно кредитният лимит и потребителя е получил сметка за повече от 2 000 лева. Лазаров е категоричен, че е некоректно операторите едностранно да определят лимита.