Когато достигат крайния пункт на пристигане три часа и повече след времето по разписание, пътниците на закъснели полети, могат да искат от авиокомпанията обезщетение.

Това постановява Съдът на европейските общности. В решението се изяснява с какви права разполагат пътниците на закъснели полети спрямо авиокомпаниите.

Регламентът предвижда, че при отмяна на полет пътниците могат да получат фиксирано обезщетение в размер между 250 и 600 EUR.

За сметка на това регламентът не предвижда изрично, че подобно право имат и пътниците на закъснели полети. Повод за разглеждането са редица жалби на пътници, превозени със закъснения от по 22 - 25 часа.

В началото Съдът уточнява, че продължителността на закъснението, дори да е голяма, не е достатъчна, за да може полетът да се разглежда като отменен. Независимо от продължителността на закъснението, закъснелият полет не може да се разглежда като отменен, когато с изключение на времето на излитане всички други обстоятелства по първоначалния план за полета, включително маршрутът му, са останали непроменени.

В случай, че след настъпването на времето на излитане по разписание, авиокомпанията осигури превоза на пътниците с друг полет, т.е. с полет, който е планиран независимо от полета, за който пътниците са направили резервацията си, последният може по принцип да се разглежда като отменен.

За тази квалификация нямат решаващо значение нито съобщенията на информационните табла на летището или даваната от служителите информация, нито обстоятелството, че пътниците вземат обратно своя багаж или получават нови бордни карти, нито промяната в състава на групата пътници.

Що се отнася по-нататък до правото на обезщетение, предвидено в регламента в полза на пътниците на отменени полети, Съдът установява, че засегнатите от закъснение пътници претърпяват аналогична вреда, състояща се в загуба на време, и поради това се намират в сходно положение.

Всъщност пътниците на отменени малко преди излитането полети имат право на обезщетение дори когато са премаршрутирани от авиокомпанията с друг полет, при положение че са загубили три часа или повече спрямо предварително планираната продължителност.

Не би било обосновано пътниците на закъснели полети да бъдат третирани различно, когато достигат своя краен пункт на пристигане три часа или повече след предварително планираното време за пристигане по разписание.

Накрая Съдът отбелязва, че подобно закъснение не поражда право на обезщетение, ако авиокомпанията може да докаже, че закъснението е причинено от извънредни обстоятелств, които се намират извън ефективния контрол на авиокомпанията и които не са могли да бъдат избегнати, дори да са били взети всички необходими мерки.

В това отношение Съдът напомня, че технически проблем със самолет не може да се счита за извънредно обстоятелство, освен ако този проблем произтича от събития, които поради своето естество или произход не са присъщи на нормалното упражняване на дейността на съответната авиокомпания и се намират извън ефективния й контрол.