Най-важното е да знаем, че има такъв закон, който ни пази и трябва да си търсим правата. Това каза бившият еврокомисар по защита на потребителите Меглена Кунева в ефира на Би Ти Ви.

На 15 март - Международният ден за защита на потребителите, Кунева отговори на въпроси, свързани с нарушаване на правата на потребителите от мобилните оператори в България. По думите й потребителите могат да потърсят правата си въз основа на Закона за нелоялни търговски практики.

Тя изтъкна, че като потребители трябва да имаме яснота и информация. Според нея едно от най-подвеждащите неща, които засягат потребителите, това е такъв договор, който не може да се разбере.
Да те затрупат с информация понякога означава да потънеш в нея и да не можеш да се ориентираш, коментира Кунева и призова да бъдат изготвяни ясни и кратки договори на език, достъпен за потребителите.

Според нея в момента, в който на потребителя не му е ясно какво прави, този договор не трябва да се сключва. Клаузите, които противоречат на закона за нелоялни търговски практики, трябва да отпаднат. „Трябва да се види какъв е езикът на договора, ако той е неясен", подчерта бившият български еврокомисар.

Според потребителите, които протестират срещу мобилните оператори, едно от най-разпространените нарушения това е подписването на договор с лимит, а лимитът да не се спазва. Друго нарушение е подписването на договор дистанционно. Според Кунева това е крайно лоша и подвеждаща практика и потребителите трябва да се въздържат от това.

Според нея пазарът на мобилните оператори наистина е монополен пазар и ние имаме нужда от регулиране на този пазар. Комисията за защита на потребителите трябва да види общите условия и тези, които противоречат на посочения закон, да се махнат, призова Меглена Кунева.

Тя препоръча също да се използват алтернативни начини за решаване на спора.
В Румъния и Италия бяха глобени със стотици милиони мобилни оператори за нелоялни търговски практики. Може би това трябва да стане и у нас, за да се вземе поука, е мнението на Кунева.

Тя посочи също, че медиите трябва да поемат тежестта да информират гражданите за подобни практики. Първият български еврокомисар посочи, че е страшно ако хората загубят доверие към пазара. Тогава той няма да може да функционира.

Според проучване във Великобритания хората имат голямо доверие към пазара, а в България това доверие е 25 %. Според Кунева за нормално функциониране на този пазар е важна и ролята на институциите, които налагат глоби.

Ако Комисията за защита на потребителите види, че се нарушава законът, може да наложи глоба. Но за това трябва да следи Комисията за регулиране на съобщенията, Комисията за защита на потребителите има по-генерални правомощия.

По отношение на търсене на своите права от потребителите Кунева изрази силно възмущение от това, че техните ръце са били вързани от промяна в Гражданско-процесуалния кодекс. Той ограничава възможността за завеждане на колективен иск, като вдига неимоверно прагът, за който той се завежда. Така се възпрепятства възможността да се върнат парите на ощетените граждани.

Не можем да не се грижим за пазара, за потребителите. Ако не го направим, пазарът на услугите ще умре, категорична е Кунева. Тя посочи, че в най-добре функциониращите икономики има омбудсман за потребителите. Няма друг начина освен да знам права си и да ги защитаваме, изтъкна тя.

На въпрос на водещите дали ще се кандидатира за президент Меглена Кунева каза, че няма решение за това и добави: „За мен е най-важното да говоря с хората". За това дали ще приеме подкрепа от политически сили, ако се кандидатира, тя посочи, че държи на гражданската подкрепа.

Председателят на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков посочи от своя страна, че са получени над 1000 сигнала от граждани срещу мобилните оператори и при извършените проверки при всеки 4-ти сигнал е установено нарушение. Най-честите нарушения са продължаване на договорите; дистанционна продажба на пакети и други.

Предвидените по закон санкции са от 10 000 до 100 000 лева. Той посочи, че в Европа мобилните оператори не правят тези нелоялни практики и призова и операторите в България да се откажат от тях. Той обеща след направените проверки да се санкционират всички случаи на нарушения.