Една страна трябва да има достатъчно учители. При нормална възрастова структура трябва да се пенсионират 25%, а при нас - 45%. Трябва да обезпечим системата с добри учители. Това заяви пред БНР министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Той посочи, че от 2020 г. се предвиждат трети стипендии за ученици с най-добри резултати, които се включат в педагогическо образование.
По данни на Вълчев в предишни години е имало недостиг на учители по информационни технологии и по английски език, а през следващите години се очаква търсене на кадри по математика, физика и химия.
Той обясни, че причината за дисбаланса при заплащането в сферата на училищното и висшето образование е в модела на регулиране на двете системи и в нивото на отговорност. В системата на училищното образование до голяма степен възнагражденията са централно регулирани, докато висшето образование е напълно автономно, поясни просветният министър. По негови думи средните заплати във ВУЗ-овете са над 1900 лева, но разликата между най-ниските и най-високите е средно 150%. В сферата на училищното образование пък разликата е 40%".
Вълчев заяви и че от всички бюджетни програми с най-висока обществена възвръщаемост е тази за предучилищното образование. Според него въвеждането на задължителна подготовка на 4 години няма да струва много.
Финансираме голяма част от това обучение - 14 млн. лева, но увеличеният обхват от 78% деца до над 90% деца ще струва около 25-30 млн. лева на годишна база, прогнозира министърът.
Относно освобождаването от таксите за предучилищна възраст той поясни, че все още няма решение колко точно ще бъдат средствата, но те ще се допълнят със средствата от държавния бюджет и от средствата от европейския социален фонд.
Министърът изтъкна, че в рамките на програмата за интеграция на ромските деца през последните три години са записани близо 40 000 деца. По негови думи основният проблем е културен - това е отношението към образованието.
"Трябва да продължим с активността по механизма и е по-важно да ги накараме да ходят ежедневно, защото самото записване е еднократният и по-лесният акт. Имаме и проблем с мотивацията за учене, но това е при всички деца", коментира той.
По думи на Вълчев за първи път в системата на образованието има повече деца от семейства с по-ниско образование на родителите. Според него това се дължи на демографското възпроизводство.
Трябва с повече усилия на всеки един учител да приобщим децата, категоричен бе министърът.
projekt
на 20.11.2019 в 00:26:13 #6няма спасение за България. ние сме обречени не заради Сорос, а заради нас самите. за това че вечно мрънкаме и вечно някой друг ни е виновен. по време на комунизма ревахме че турците са ни виновни. сега по време на демокрацията ревем че руснаците с ни били виновни. обаче и други народи са били и под османско/ турско робство и други народи бяха по "руско" робство, ама сега са много по добре от нас. СОРОС ли е виновен че живеем в кочина и самите ние се държим като прасета, или ние природно сме си прасета и ни харесва да си ровим в кочинката. пари не оправят работата. хората не отиват в чужбина заради парите. отиват заради подредеността и спазването на законите. а за учителите. кой нормален човек ще иска да се разправя с новите български деца. и за да не остане някой с впечатление че говоря за цигани - НЕ, не говоря за цигани. проблемите с тях са много по малко. тези които не искат да учат просто не ходят на училище, а тези дето ходят повечето от тях искат и учат. проблем а в българчетата. а още по големия проблем е в техните майки, които са 80-85% комплексирани жени и вместо да се скарат на децата си че имат слаби оценки, същите тия патки отиват и се карат с учители и дерктори защото тяхното добро и мило дете имало 4 по математика и 3 по български. вместо да му отпере два шамара, да му вземе GSM-a, да му спре интернета и какво ли не. същия тия майки мислят че децата им са много добри у умни, ама децата им са гамени - пушат пият, секс.... същите тия майки дето са заети да ходят на маникюр за да ги хареса комшията от долния етаж. същите тия майки дето са много изморени и нямат време за децата си щото гледат филми, пият кафе с приятелки, ровят във фейса и т.н. същите тия патки отиват и се карат на учителите. е защо учителя да се занимава и да се "вживява" в своята професия. за майките не е важно да има знание. за тях е важно да има оценки. а за да не се обидят бащите.......всъщност на тях не им дреме. децата си имат майки. мъжете са създадени за велики неща. те говорят по глобални и вселенски теми като има ли живот на Марс, колко е гадна топлата бира, гей ли е Роналдо, на какво кълве шарана и изобщо ..... важни теми. децата са задължение на майките и на бабите. така че модерните и коплексирани майки се карат на учителите и си мислят ч
ICO
на 18.11.2019 в 00:08:27 #5Реално просветното министерство харчи много пари защото принуждава учителите да преподават един и същи материал и да изискват едни и същи резултати /или поне сходно ниво/ от ученици с абсолютно различно ниво на интелигентност и способност за обучение. Просветното министерство може да намали разходите или да повиши многократно ефективността на обучението при същите разходи, ако използва резултата от държавните тестове за формирането на паралелки на деца със сходни интелектуални способности/поне веднъж годишно/. По този начин първо ще се облекчи работата на учителите, второ ще се намали напрежението между учениците в паралелката и трето ще се стимулира учебния процес.
ICO
на 17.11.2019 в 23:52:35 #4За да има полза от образованието трябва да се подпомагат финансово децата / за особено даровити и семействата им/ които показват потенциал за развитие, а не да се стимулира размножаването на нискоинелигентни индивиди. Стипендиите на учениците трябва да са свързани с техните резултати, като трябва да има поне ТРИ нива на финансови стимули. Стипендиите на учениците е антиконституционно да бъдат обвързани с материалното състояние на родителите. /както е в момента/ Заплатите на учителите трябва да зависят от средните показатели в дадения регион и от директните показатели получени от държавните тестове на учениците им. Заплатите на учителите трябва да се различават съществено от тези на чистачките и портиера в училищата. В министерството трябва ДА СЕ УВОЛНЯТ служители, които получават "стимули" от организациите на Сорос.
GolaVoda
на 17.11.2019 в 19:35:52 #3Глобалистите с топ представител Сорос извлякоха от България милиони хора.. А пък Велчев дето е пил от млякото на Сорос сега е загрижен, че нямало учители...
halo
на 17.11.2019 в 14:56:44 #2Тапа, нещо умно да напишеш?
psp_11
на 17.11.2019 в 14:30:41 #145% от учителите у нас се пенсионират.. ==== Пожарникарите винаги вървят след събитията.. Сега ли го изчислите това или преди 10 год. когато ГЕРБ взе цялата власт?