Необходим е независим орган, който да инспектира качеството на училищното образование в България. Това заяви инспекторът на английската кралица Елизабет II в Департамента за стандарти в образованието, детските грижи и уменията Джил Джоунс по време на годишната конференция „Качествено образование за всяко дете", организирана от Фондация "Заедно в час".

По думите му този орган трябва да извършва външна оценка на ученето и преподаването в едно училище, като определя областите, в които е необходимо подобрение. Съществено е достъп до тази информацията да имат всички родители, които информирано могат да направят избор в кое училище да учи детето им.

За да можем да формираме работещи държавни или училищни политики, е необходимо във всеки един момент да следим как нашите действия се отразяват върху напредъка на учениците, смята Джоунс. Бързите подобрения в образователната сфера според него изискват резултатите в нея да бъдат измервани.

Училищата могат да се подобрят тогава, когато могат да следят напредъка си спрямо своето представяне в миналото и спрямо съпоставими други училища, допълва Джоунс.

Сесар Гуадалупе, образователен експерт в Инситута Брокинкс в САЩ, поясни, че изграждането на стабилна система за оценяване на учениците е фундаментът без който ред други мерки, включително подобряване на системата за професионално развитие и подкрепа на учителите и финансиране и заплащане според качеството, са невъзможни.

Департаментът за стандарти в образованието, детските грижи и уменията във Великобритания е независим орган, който извършва около 24500 училищни инспекции годишно. Инспекторите оценяват атмосферата в училище, обратната връзка от родители и ученици и дали те биха препоръчали това училище на други хора, посочва Гуадалупе.

Джил Джоунс обясни, че един подобен орган в България трябва да се фокусира върху това как учителите съумяват да накара децата да учат. От ключово значение е учениците да са активно въвлечени в учебния процес. „Междувременно публичното оповестяване на данни за представянето на едно училище създава силни стимули за подобряване на качеството на работата в него," споделя Джоунс.

Инспектирането на качеството на училищното образование в България трябва да оценява постиженията на учениците, качеството на преподаване, поведението и безопасността на учениците в училище и лидерските практики и умения на директорите. Училищните ръководители са водещите професионалисти, които отговарят за преподаването и за това, което учениците научават.