30 отпаднали от училище деца отново да седнат на чиновете - това е минималната цел, която са си поставили от Сдружение „Разнообразни и равни" при изпълнението на проекта за по-добро бъдеще.
Целта на проекта е да се осигурят необходимите условия и ресурси за реализиране на процеса на по-успешна социална и образователна реинтеграция на децата и учениците, вече отпаднали от образователната система и превенция срещу повторното им отпадане.
Целева група са 72 деца от квартал „Ботунец", които, разпределени в 8 групи, отново ще прекрачат прага на 162-ро Основно училище „Отец Паисий" в квартала.
До края на проекта, който е през септември следващата година, те ще имат 400 учебни часа, основно по български език и математика, като в прогимназиалния курс ще има часове и по природоматематически науки.
За новите стари ученици, предимно цигани, грижи ще полагат общо 10 учители, както и психологът и директорът на училището.
Сред основните причини за отпадане на децата от училище страните по проекта определят лошото финансово състояние на семействата. Преди стартирането на проекта от Сдружението са направили допитване сред 65 деца. Оказало се, че при 52% от семействата и двамата родители са безработни.
Има семейства с по един работещ родител или пък деца, които имат само един родител. В по-голямата част от случаите се оказало, че бащата е вече трети или четвърти доведен баща.
Директорката на училището в „Ботунец" Полина Шахова отчете, че за последните години броят на отпадналите при тях деца намалява, като за 2011/2012 учебна година от училище са се оказали едва девет деца.
За сравнение през 2009/2010 те са били 25, а 2010/2011 - 15.
Шахова отбеляза и че извън тези 72 деца, интерес към обучението са проявили още 30 други, които също ще имат възможност да опреснят знанията си. Тя добави, че преди две седмици при нея е отишло 13-годишно момиче, което никога до сега не е ходило на училище и само е поискало да се запише в тези групи.
„Проектът ще повлияе за по-доброто овладяване на българския език за деца, чиито българският не е майчин", заяви Радостин Манов от Сдружение „Разнообразни и равни" по време на пресконференция в София прес.
Той добави, че с тези учебни часове ще се укрепи самочувствието на децата, ще подпомогне процеса на реинтеграция и ще подобри здравния им статус.
Манов обеща, че ще работят за преодоляване на социалните пречки пред реинтеграцията на отпадналите ученици; ще провеждат допълнително обучение за наваксване на пропуснатия материал. Той гарантира и пълна публичност, мониторинг и отчетност по изпълнението на проекта.
rodoliubetz
на 18.12.2012 в 23:02:52 #5циганите са на най-ниското стъпало на цивилизацията и след 1000 години пак ще са там независимо от всички услия
Civic Mundi
на 18.12.2012 в 15:52:47 #4Не беднотия a простотията е причината.
the socialista
на 18.12.2012 в 14:06:10 #3Преди 200 години, българите толкова ли са били богати, че са пращали децата си в килийно училище? Не е беднотията, по-скоро циганията !
Panther
на 18.12.2012 в 13:55:38 #2През Възраждането е било гордост за всеки българин да изпрати детето си на училище. Миналия век негрите в САЩ са правили митинги, протести и са водели дела за равен достъп до образование. В 21 век циганите искат пари за да пуснат децата си на училище и предпочитат да ги пратят да просят... но коммент
Haho
на 18.12.2012 в 13:46:41 #1Сред приоритетие за оцеляванена ромите не е включено образованието. Цялата ромска психология е построена по един ахрхаичен ред, който им е помагал през хилядолетията да оцеляват. Образованието не се вписва в ромския ред, бит и култура, той е чудж елемент, който в основата си може да доведе до разбиване на начинът им на живот. За това ромите не откриват смисъл в образованието и го игнорират. Ромите са оцелявали задружно в катун, в общност. Образованието индивидуализира индивида, разделя го от племето и го прави различен. В тяхната общност се ценят други качества. За да почнат циганите да ценят образованието, те трябва сами да узреят за него. Нужно е тяхно Циганско възраждане.Промяна в матрицата на ценностната им система. Това може да стане само отвътре в общността.Самата общност на ромите е разделена на десетки племенни общности - кардараши, калайджии, лингури и прочие, т.е. те са силно дифиренцирани по родов признак. Всеки род грижливо пази патриалхалното, за да не се обезличи. В кодовете за оцеляване на патриалхалното им общество по никъкъв начин не се вписва тредиционната ни образователна система. Въпросът не е да се задължават децата да учат, за да се отчита по-ниска неграмотност, в процентно отношение, за пред статистиката или ЕС. Когато родителите не се интересуват, дали децата учат или не, няма как в децата да се създаде интерес към образованието. Ромите идват на училище за две филийки безплатен хлаб намазани с лютеница, а не за знания. Това ще продължи така, докато самата ромска общност не промени собствената си племнна парадигма. Макар да има отделни индикации, че в ромското общество има наченки на това.Този еволюционният процес ще и бавен и труден.