Близо 18 хиляди ученици са напуснали общообразователните училища преждевременно през миналата година, сочат данни на Националната статистика.

Най-много - около 15 хиляди, са прекъснали учението си в етапа на основното образование, което досега беше до осми клас, съобщи БТВ.

16% от ромските деца се отказват от средно образование. Децата спират да ходят на училище предимно по семейни причини.

Кристина Костадинова преподава в смесени паралелки от седем години. Признава, че среща доста трудности при работата си с деца от малцинствата.

"Основната ни трудност е, че не знаят добре езика, не разбират какво им обясняваме, какво им говорим - не всички, но има голяма част такива", коментира Костадинова.

Неразбираемият учебен материал не е интересен за ромските деца. Така те губят желание да учат и в по-горните класове. Учителката се опасява, че ако основното образование стане до седми клас, много от ромските деца ще спрат да ходят на училище.

"Те някои се отказват след четвърти, а камо ли до седми - това ще бъде крайният клас, до който ще учат - поне тези, които са от ромски произход. Много рядко ще има такива, ще бъдат единици тези, които ще завършват гимназия или нещо друго", коментира Костадинова.

"Самите родители не са убедени, че децата им трябва да учат, защото има една такава нагласа в ромската общност, че едва ли не 7-8 клас за девойките е пределна възраст, когато ако не се омъжат няма и да се случи", коментира Тодорка Георгиева, директор на 147 ОУ.

Освен обучение на родителите експертите предлагат да се въведе допълнително предучилищно образование за ромските деца, както и СИП по ромска култура.