Необходима е стратегия за изкуствения интелект, който е стратегическо предизвикателство. Има поне три аспекта, за които говорим за изкуствения интелект - как изкуственият интелект може да помогне в администрацията, образованието и как да се подготвят децата за ерата на изкуствения интелект. Стратегията за изкуствения интелект трябва да е готова през есента. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на конференция на тема "Образованието и изкуственият интелект".
По думите му по-важният въпрос е образованието чрез изкуствения интелект. Вече има училища със 150-годишна история, като в последните 50 години образованието не се е променило. Най-вероятно няма да се промени класната система и в следващите години, но трябва да се помисли как ефективно да бъде използван изкуственият интелект, настоя Вълчев.
Според него проблемът е, че изкуственият интелект трябва да бъде затворен само в нашата система - личните данни на хората да не бъдат споделяни, да бъде адаптиран към образователната система и др. INSAIT ще направят българския вариант и специално приложение за българското образование, което ще бъде готово през есента и ще бъде внедрено в определени училища, уточни министърът на образованието.
"Голямата драма е, че се променяме твърде бавно от промените във външната среда", предупреди Красимир Вълчев. Голямата тема, по думите му, е образование за ерата на изкуствения интелект. Образованието е това, което остава, след като забравим наученото в училище, каза още министърът.
Бившият кмет на София, а сега народен представител от ГЕРБ-СДС и председател на Комисията по външна политика в Народното събрание Йорданка Фандъкова отчете, че 86% от учениците по света използват изкуствения интелект в обучението си (ChatGPT), като 54% го правят веднъж седмично, а 24% ежедневно. Изкуственият интелект трябва да е част от образователния процес, но не да го замества. Само 25% от учителите в България използват изкуствения интелект в своята работа, посочи Фандъкова. Тя добави, че както редица предимства, така и изкуственият интелект крие своите рискове за поверителност на данните, обезценяване ролята на учителите, за използването му като заместител в образованието и др.
Бившият вицепремиер и министър на образованието проф. Даниел Вълчев заяви, че един човек, който не може в рамките на 10 минути да обясни проблема и какви са възможните решения, няма да може да го направи и в 10-часов разговор. "Образованието е един набор от разкази - наука, етика, естетика, който набор от разкази бихме искали нашите деца да възприемат. Кога е било добро образованието в България? Тогава, когато е имала ясен обществена поръчка накъде да върви самото образование", отговори си Вълчев.
Той очаква изкуственият интелект да се развива все повече през последните години. "Изкуственият интелект не е компютърна програма, а машинно базирана невронна мрежа. ChatGPT лъже като четвъртокласник, но впоследствие ще започне да лъже като манипулатор на борсови мрежи", предупреди проф. Даниел Вълчев.