Близо три четвърти от родителите и 81% от учителите в България вярват, че изкуственият интелект (AI) има място в образователния процес. Това показват резултатите от национално представително изследване, проведено през април 2025 г. от ARC Academy - водеща образователна институция за креативни индустрии, в партньорство с агенция Blue Point.
Проучването обхваща ученици, родители и учители и цели да изследва нагласите към използването на AI в училище, както и влиянието му върху бъдещите професии. Почти 70% от родителите и преподавателите смятат, че интегрирането на изкуствен интелект ще подобри качеството на учебния процес. Данните потвърждават, че новите технологии не само променят начина на учене, но и отварят врати за креативност и професионално развитие.
Родителите инвестират в креативно образование с технологичен елемент
Над 80% от родителите заявяват, че биха вложили средства в обучение с творческа насоченост, което включва използване на AI. Това подчертава доверието на семействата в ролята на креативността, когато тя е подкрепена с технологични инструменти и адаптивна учебна среда.
"В ARC Academy вярваме, че творчеството е в основата на всяка иновация. През последните години се установихме като образователна институция, която подготвя младите таланти за успешна реализация в креативните индустрии. Нашите студенти не само усвояват технически умения, но и развиват креативно мислене, което е ключово за тяхното бъдеще. До момента над 80% от успешно завършилите в ARC започват своята кариера в гейм и креативните индустрии", коментира Милин Джалалиев, съосновател на ARC Academy.
Според данните, почти три четвърти от родителите и учителите очакват трансформация на творческите професии, които ще работят в синергия с изкуствения интелект.
Учениците от Поколение Z виждат AI като партньор, а не заплаха
Сред учениците нагласите са още по-отчетливи - 94% от тях разглеждат изкуствения интелект като инструмент, който подобрява ученето. Представителите на т.нар. Поколение Z (родени между 1995 и 2012 г.) показват силна ангажираност към създаване на ясни правила за употребата му в образователния процес - стремеж, който отразява нуждата им от предвидима и сигурна учебна среда.
Почти двама от всеки трима ученици вярват, че хората и AI ще си сътрудничат в бъдещите професии - технологиите ще поемат рутинните задачи, а хората ще се съсредоточат върху креативността и емоционалната интелигентност.
Около 70% от младите споделят, че изкуственият интелект ги кара да обмислят какви ще са професиите на бъдещето и как да се подготвят за тях. Повечето вярват, че ако са добри в това, което правят, AI няма да ги замени, а напротив - ще им създаде нови възможности. Половината ученици планират професионално развитие в сфери, свързани с дизайн, писане, визуални медии и други творчески области.
"Технологиите като изкуствения интелект вече играят ключова роля в творческите професии и ние активно ги интегрираме в нашите програми. Това не само подготвя нашите студенти за новите реалности, но им дава увереността, че могат да използват тези технологии като съюзници в творческия процес", допълва Джалалиев.
AI вече променя начина на преподаване
Изкуственият интелект се утвърждава като важен инструмент и за преподавателите - над половината от тях вече са адаптирали съдържанието и методите си на преподаване, водени от новите възможности на технологията. Въпреки това, всеки четвърти учител все още не използва AI в подготовката си, макар че повечето планират да го направят.
Учениците използват най-често AI за търсене на информация и обяснения по трудни за тях теми. Родителите и преподавателите признават, че това подпомага учебния процес, но изразяват опасения относно риска от дезинформация, пасивно учене и зависимост от технологиите. Това налага необходимостта от развитие на критическо мислене и умения за самостоятелна оценка на информацията.
"В свят, в който технологиите се развиват със светкавична скорост, креативността и критичното мислене ще останат ключови умения. Те са в основата на истинската иновация и това, което ни прави уникални като хора - способността да мечтаем, да създаваме и да преоткриваме света около нас", обяснява Милин Джалалиев.
Ключови умения за бъдещето според родители и учители
Според родителите, най-важните елементи в образованието днес са дигиталната и технологичната грамотност, критическото мислене и практическите умения, усвоявани от ранна възраст. Учителите поставят акцент върху критическото мислене, практиката и ролята си като ментори - не просто преподаватели, а водачи в процеса на учене и развитие.