Тази година за първи път имаше изпити - 108 на брой в рамките на месец, тъй като се завършва за първи път по новия закон. Има един случай, в който има грешка без особени последствия - в матурата по математика за 10 клас, но родителите бяха свръхчувствителни. Това коментира по повод изминалите матури за 4, 7 и 10 клас министърът на образованието Николай Денков пред БНТ. По думите му в матурата за 10 кл. са изписани вярно задачите, след преглед се оказало, че има една задача, която не е точна, грешката е поправена, но няма ощетени ученици.

"От години НВО за 7 клас и 10 клас се прави в един и същи ден, изводът ми е, че трябва да ги разделим", смята Денков.

По въпроса имало ли е хакерски атаки на матурите, Денков поясни, че е имало опити от чужбина, но са предотвратени. Целта била да се обърка мрежата и след това организацията на изпитите, уточни министърът. 

Николай Денков обсъди и критикувания разказ в НВО за 7 кл. "Талисманът". Той обясни, че целта му не е била да е сложен и силно литературен, тъй като е за учениците в цялата държава. "Трудно е да се намери нещо, което да удовлетвори всички, смятам, че разказът е добър като изисквания за седмокласници", анализира министърът на образованието.

Над 110 000 седмокласници и десетокласници се явяват на матура по български език

Над 110 000 седмокласници и десетокласници се явяват на матура по български език

Оценката от националното външно оценяване в седми клас се използва като балообразуващ елемент

Денков съобщи, че ще бъде обсъдено в МОН как да се подобри процесът по подбор на текстове, ще се обърнат към автори, но няма да бъдат питани на коя партия са привърженици.

Бе анализиран и въпросът в НВО за 4 клас "Какво е пожарникар?" - той смята, че отговорът, че "това е човек, който гаси пожар, не е приемлив". Ако там гори пожар и станем да го гасим, ставаме ли пожарникари. "Трябва да се влезе малко по-дълго в логиката и въпросът е зададен като част от текст, от който това трябва да се подразбере", поясни Денков.

Министърът коментира прегледа на учебните програми, който се прави в момента. "По-големият проблем е в стила и методите на преподаване, освен в съдържанието. затова се разисква как да се направят етоди с презентации", каза той. "Най-трагичен е преходът между 4 клас и 5 клас заради различния подход към преподаването, смяната от един учител към много и там трябва да се обмисли как да се промени", добави Денков.

По спорния въпрос за вдигане на заплатите във висшите училища - министърът на образованието каза, че трябват реформи, които са започнали. "Увеличаването на заплатите във ВУЗ трябва да се случи, но не съм съгласен с политизирането на тази тема. Надявам се да надскочим партийните страсти и промените в Закона за висшето образование да бъдат приети", каза той.