Средната оценка на държавния зрелостен изпит по български език и литература е около добър 4.20 - 4.30.
Това обяви министърът на образованието Даниел Вълчев в студиото на БиТиВи.
Двойките са 2 721, а отличните оценки - 891. Скалата на оценяване е била коригирана в най-горните и в най-долните стойности.
Въпреки тези корекции двойки има и не се сбъднаха очакванията, че корекции ще бъдат правени, за да няма слаби оценки, обясни министърът.
По думите на Вълчев този изпит е бил „прагов" и той е показал изключително много важни неща.
В момента предстои да се направи анализ на резултатите включително и по региони, за да се види дали и как са разпределени слабите, по-ниските, добрите и отличните оценки географски.
„Забелязват се различия в страната, а това не трябва да бъде допускано в образованието, както стана в социален аспект.
Предстои сериозен анализ на географското разпределение", подчерта Вълчев.
Министърът обясни, че причините за понижаващото се ниво на образование в България са различни, като за една слаба оценка може да се намерят много причини - от избора на училище, от мотивацията на учениците и от преподаването от страна на учителят.
„Все пак да не трябва да се обвиняват учителите, да не забравяме мотивацията на учениците - те не са никак малки вече", допълни Вълчев.
Той посочи, че като сериозен проблем се очертава познаването на български език от страна на малцинствата.
„Има един факт, който се премълчава. При един сериозен анализ се вижда, че за отпадането на деца от образование причините са не само финансови или ценностни, а и има още една - те просто не разбират български. Влизат в 5-ти клас и просто не разбират какво става в час", посочи Вълчев.
Министърът добави, че в момент министерството е отделило и се надява правителството ще одобри допълнителни средства за работа точно с ученици от начален курс.
На зрелостния изпит по Български език и литературата са се явили общо 72 532, пирпомнят от Министерство на образованието.
Средния брйо точки, които събират работите е 57.14 или Добър (4.00) по традиционната система на оценяване.
Оценените със слаб (2) работи са 2 721, тъй като те не са събрали необходимите 23 точки. Оценените с пълно отличие работи са 891, а общият брой на отличните оценки е 11 933.
Най-високи резултати са показани на държавния зрелостен изпит по френски език и итаиански език, където са събрани съответно средно 86.68 и 86.44 точки или успехът е отличен 5.50.
Най-много слаби и ниски оценки има на матурите по история и цивилизация и на философския цикъл където средният успех е среден (3).
Все пак по-висок е успехът на най-масово избрания предмет за втора матура - география, където средния успех е добър (4) при събрани точки 46,45.
shvedut
на 13.06.2008 в 22:18:25 #20тези които са правили теста просто не разбират от история

shvedut
на 13.06.2008 в 22:15:39 #19а и да не говорим,че картата по история не съвпада с дадения за верен отговор от "Министерството"...и също в един от въпросите да ми говорят,че зараждането на Национално освободителните идеологии започва преди "История Славянобългарска'
Rolex
на 13.06.2008 в 22:13:59 #18shvedyt говоря за съотношението точки-оценка, а не за оценката само по конкретен предмет
shvedut
на 13.06.2008 в 22:12:13 #17Rolex не си прав...оценките по езиците наистина са завишени,но историята и географията са много ниски.Аз лично държах по история и смятам,че имам около 80 точки,ама критериите там са субективни и от 80 сигурно ще паднат на 40

Rolex
на 13.06.2008 в 22:05:59 #16не се заблуждавайте. Реалниат резултат е мноооого по-нисък. Оценките са завишени. Реалната оценка е поне една единица надолу. Ако оценяваха реално представете си само... над 50% 2-ки
Steppenwolf
на 13.06.2008 в 18:15:57 #15здз, не е тайна, че академичното образование в България е на по- ниско ниво от средното.
здз
на 13.06.2008 в 16:55:26 #14Моля ви, отворете учебника по Свят и личност за 12 клас и вижте какво пише вътре и тогава си задайте въпроса за що са такива оценките. Аз такова чудо и като студент не съм виждал.
Viki
на 13.06.2008 в 15:40:10 #13В образователната система има толкова много щуротии, че само този министър може да ги намали до някаква степен. Всички други министри преди него не посмяха да се изправят срещу гнева на родители и ученици и да въведат матурите.
Staff
на 13.06.2008 в 14:54:42 #12А бе ,wrong, нали затова тои е министър , бе , да мисли и да деиства , а не да констатира само че видите ли те в 5 клас не знаят български...
wrong
на 13.06.2008 в 14:48:26 #11може би е добра идея - но те пак няма да възпримат ни6то гадните мангусти-освен ако курсовете по бг не се прелагат в комбинация с не6то което тях ги интересува - но6тно обикаляне и разбиване на мазета, групово джеп4иистжо в градския транспорт + бонуси за ниска телесна хигиена, по цигара на изпаднал зъб и т.н. и дори да успее да ги нау4и на не6то, все пак остават турците, които не от мързел, ами на пук и от презрение кум българското няма да у4ат български...
Staff
на 13.06.2008 в 14:30:55 #10wrong, а това :"...освен да ходи по катуните да им преподава!..." е добра идея. Щом не става за министър на образованието, то поне за даскал да стане.
Staff
на 13.06.2008 в 14:26:11 #9wrong, Затова сме на това дередже! Никои на отговорна длъвност не приема отговорност за нищо. Лапат само с привилегиите си , но с тях идват и отговорностите , та затова wrong.
kahn
на 13.06.2008 в 14:08:36 #8wrong изобщо никой не прекалява
Staff
на 13.06.2008 в 13:48:55 #7"... а и има още една - те просто не разбират български. Влизат в 5-ти клас и просто не разбират какво става в час", посочи Вълчев..." Вълчев, то това е звучи като :' Г-н съдия , просто не съм си свършил работата както трябва и се признавам за виновен.Но моля да се вземе на предвид обстоятелството че съм некъдърен, като причина за резултата."
fisk
на 13.06.2008 в 13:19:12 #6Естествено, че е по-нисък. По ЛИЧНИ наблюдения, 80 % до 18г. са тотално неграмотни. Това се дължи на липсата на какъвто и да било досег до адекватен източник на информация, литература и пр. Когато контакта ти с всичко, което четеш и всички с които комуникираш е ограничен, попадаш в ситуация, от която без мъничко акъл, не излизаш почти никога... Но и децата не са виновни,з ащото са резултат на перфектно приложена система, не само тук но извън Бг. също! Всеки сам трябва да се опича!
T1000
на 13.06.2008 в 12:38:21 #5НЕДЕЙ ДА ЛЪЖЕШ ОЧИЛАТ БОКЛУК ТАКЪВ
МНОГО ПО-НИСЪК Е СРЕДНИЯТ УСПЕХ 
Hirotama
на 13.06.2008 в 11:57:09 #4ForZa Italy, недей така че само 2ки имали неявилите се... има много глупави хора в БГ ;)
shvedut
на 13.06.2008 в 11:38:41 #3поредния провал в реформите ни...Евала пък Евросъюза ще ни пише 2 за добре свършената работа..Честито на печелившите....опс всъщност няма такива
wrong
на 13.06.2008 в 10:25:56 #2за6то мисли6 4е 6те се вдигне нивото? може би ти си се справил добре и затова ти се струва лесно-жиж 4е оценките не сам добри...
ForZa Italy
на 13.06.2008 в 09:41:56 #1Според мен 2-ки имат тези, които не са се явили въобще. Едва ли е на някой, който се е явил, защото повечето въпроси и от обща култура можеш да ги напишеш.Иначе като за 1ва матура от много години насам не беше ТРУДНА!(поне за мен) Жална им майка на тези догодина дето ще се явяват!Критерия сигурно ще се вдигне и не ми се мисли като ги гледам какви са ИДИОТИ(повечето) не казвам всички има и изключения но......!айде толкоз от мен и кой каза 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 еееееееееееее!