Дълги години говорим в България за конкурентоспособност и образование. Това заяви председателят на образователната парламентарна комисия Милена Дамянова на бизнес закуска с представители на бизнеса.

По думите й успешните икономики са с добро образование. Нямало как успешна образователна политика да се прави без участието на бизнеса, категорична бе Дамянова.

Тя е недоволна, че сме в дъното на класациите, давани сме за лоши примери на Световна банка и други организации.

Миналата седмица е приета стратегията за развитие на висшето образование, припомни Дамянова, подчертавайки, че тя е приета с консенсус. Сега, за да започне изпълнението й, са нужни съответните законодателни инициативи. До юни на второ четене факт да стане Закона за предучилищното и училищно образование, като разглеждането му трябва да върви паралелно с подзаконовите актове.

Основната цел, която си поставяме със Закона за висшето образование е развитие на икономиката, отчете Милена Дамянова. За първи път в закон образованието е определено като приоритет, по думите й и се набелязват уменията, които трябва да развият децата.

Кариерното развитие на децата ще става още от 1 клас.

Акцентирано е в закона и върху мотивацията за учене на учениците. В закона гимназиалното образование се разделя на два етапа - първи от 8-10 клас и втори гимназиален етап от 11-12 клас.
Във втори етап учебните програми ще се разработват съвместно с бизнеса и висшите учебни заведения.

С промените се регламентира и дуалната система на обучение. Регламентира се създаването на обществени съвети към всяка детска градина и училище, изтъкна Милена Дамянова. В него задължително ще има представител на общината и на родителите. Представителят на родителите ще се избира чрез избори. Всяка детска градина и училище ще прилага система за управление на качеството, обясни още председателят на образователната комисия в НС.

Качеството на предлаганото образование ще се оценява от независима комисия. Качеството на обучение ще е обвързано и с допълнителен паричен бонус. Тези, които не предлагат нужното качество пак ще получават целеви средства, но те ще са насочени към преодоляване на дефицитите в качеството на образованието, което предлагат.