Дълги години говорим в България за конкурентоспособност и образование. Това заяви председателят на образователната парламентарна комисия Милена Дамянова на бизнес закуска с представители на бизнеса.
По думите й успешните икономики са с добро образование. Нямало как успешна образователна политика да се прави без участието на бизнеса, категорична бе Дамянова.
Тя е недоволна, че сме в дъното на класациите, давани сме за лоши примери на Световна банка и други организации.
Миналата седмица е приета стратегията за развитие на висшето образование, припомни Дамянова, подчертавайки, че тя е приета с консенсус. Сега, за да започне изпълнението й, са нужни съответните законодателни инициативи. До юни на второ четене факт да стане Закона за предучилищното и училищно образование, като разглеждането му трябва да върви паралелно с подзаконовите актове.
Основната цел, която си поставяме със Закона за висшето образование е развитие на икономиката, отчете Милена Дамянова. За първи път в закон образованието е определено като приоритет, по думите й и се набелязват уменията, които трябва да развият децата.
Кариерното развитие на децата ще става още от 1 клас.
Акцентирано е в закона и върху мотивацията за учене на учениците. В закона гимназиалното образование се разделя на два етапа - първи от 8-10 клас и втори гимназиален етап от 11-12 клас.
Във втори етап учебните програми ще се разработват съвместно с бизнеса и висшите учебни заведения.
С промените се регламентира и дуалната система на обучение. Регламентира се създаването на обществени съвети към всяка детска градина и училище, изтъкна Милена Дамянова. В него задължително ще има представител на общината и на родителите. Представителят на родителите ще се избира чрез избори. Всяка детска градина и училище ще прилага система за управление на качеството, обясни още председателят на образователната комисия в НС.
Качеството на предлаганото образование ще се оценява от независима комисия. Качеството на обучение ще е обвързано и с допълнителен паричен бонус. Тези, които не предлагат нужното качество пак ще получават целеви средства, но те ще са насочени към преодоляване на дефицитите в качеството на образованието, което предлагат.
Comon Sense
на 10.03.2015 в 12:44:19 #5Не знам на какво основание и с какви цели Световната Банка и други "велики" организации критикуват българското образование, но нашите деца са умни и печелят световни олимпиади по математика и информатика, нашите образовани млади хора са ценени в западните фирми. Това разбира се не означава че нямаме проблеми в образованието - имаме, но нека да приложим здрав смисъл и опита от миналото, не да ръководим от това какво ни казва световната банка. 1. Началното образование - по-малки класове, цели - да се научат да четата и пишат на български, да се изгражда интерес към знанието, да се учат да мислят. Някакво ориентиране може да има след завършване на началното образование (не знам сега 3-ти или 4-ти клас е) 2. Събиране на ученици с еднакви интереси и наклонности в прогимназиалните класове. Всеки клас с допълнителни часове и разширена програма по съответната дисциплина - например: математика и информатика; български и литература; физика и химия; биология; рисуване и изкуства; етц. 3. След прогимназията по-ясно професионално ориентиране. И не забравяйте, само физически здрави деца могат да постигнат успехи - така че грижа за условията - ергономични столове и маси; добра храма; и физическа култура Изграждането на клубове по интереси - много важно - извънкласна работа с деца които проявяват интерес в определена дисциплина. Учителите - с достойно заплащане и изискания кум тях - не всеки става за учител. Така че, политици мислете за българските деца и за бъдещето на България без да ви е грижа за Световната Банка - не мисля че масово американчетата са грамотни и умни
delphipro
на 10.03.2015 в 11:55:39 #4Това е пълна простотия! Като малък исках да ставам багерист, не исках да чета, пиша и уча въобще поне до 5-6 клас, след това започнаха да ме влекат високите технологии и в последствие съм софтуерен инженер!
jizzinmypants
на 10.03.2015 в 11:41:48 #3Попитали в 1ви клас Иванчо, Цветанчо и Владимирчо: –Здравей, Цветанчо, какъв искаш да станеш като пораснеш? – ПОЛИЦАЙ! – Браво, Цветанчо, ще бъдеш прекрасен полицай! А ти Владимирчо, какъв искаш да станеш като пораснеш? –ФИНАНСОВО ГУРУ! – Браво, Владимирчо, ще преуспееш! А ти, Иванчо? – ПОЖАРНИКАР! – Ооо, не може, мойто момче, премиера е пожарникар
Белият Господар
на 10.03.2015 в 11:21:46 #2Искам солмонгушенливи да влезе и да обясни, дали на приматите-хомобандити в БГ им е нужно, въобще,някакво образование!?
stani64
на 10.03.2015 в 10:19:30 #1Като посадиш тиквена семка по европейски стандарт, пониква голяма и куха тиква без семки