"От 15 години най-голямата тайна в България е кой изработва държавния учебен план. С него и с тези програми не можем да гарантираме качествено обучение на учениците. Часовете по география са малко, искаме да се увеличат".

Зад това настояване застанаха десетина преподаватели от цялата страна, които дадоха пресконференция в БТА в деня на Националния протест на учителите по география в българските училища под мотото "Учителите по география настояват за равнопоставеност!".

От думите им стана ясно, че съотношението на часовете по история са 63 %, а по география са - остатъка от 37 на сто. Учителите молят съотношението да се промени съвсем малко - да стане 62 към 38 на сто от часовете по тези дисциплини.

От Историческия факултет на Великотърновския университет подкрепят тази позиция. "Историците са наясно, че история без география няма, както и география без история няма", коментираха учителите.

Макар географията да е един от предпочитаните предмети за явяване по матура, според учебните планове се оказва, че децата няма да учат с години география, но накрая ще се явяват на матура по тази дисциплина.

"В 8-ми клас няма да учат география, в 9 и в 10 пропускат, а в 12-ти има матура по география. В България под "реформа" се разбира съсипия, унищожаване", каза един от преподавателите.

"Географията е един от четирите българистични учебни предмети в Република България. По новите тенденции няма да се изучава литература, история, български език история и география. Часовете по чужд език са със стотици повече от часовете по български език по новия учебен план", възмущават се учители.

Според сегашната програма децата учат по 190 часа музика, 190 часа изобразително изкуство, 174 часа география се учи в 5-ти - 7-ми клас. "Настояваме за изравняване на часовете по география с часовете по музика. Искаме география в българските училища да не се изучава по един час за срок", казаха учителите.

Те припомниха, че от 8 януари са изпратили писмо до МОН с предложение кои специалисти да се включат в бъдещите комисии. "Проблемите пред България не са само в нейната история, те са сред нас, ние сме страна-член на ЕС. Принизяваме географията с трудовото обучение", негодуват учителите.

Седмица след като преподаватели по философия алармираха, че около 400 техни колеги могат да бъдат съкратени заради часовете по гражданско образование, географите алармират, че има опасност гражданското образование да се припознава само с философията.

"В голяма част от географията на България е трудно изпълнимо да се намери за всяко училище с 11 и 12 клас преподавател", доверяват те, като припомниха думите на Кант, че историята, философията и географията ни показват къде се намираме в света. "Гражданското образование без история и география ще е трудно изпълнимо", коментират учителите.

Географите призоваха журналистите да съберат всички детски психолози и да спрат натиска върху децата.

Преподавателят Марин Русев разказа някои от изискванията към децата в пети клас - те трябва да знаят какво е пазар, стока и печалба. Да не говорим за по-сложни неща върху земята, галактиката.

"Колко от децата на България в пети клас са в състояние да разберат валежи от научна гледна точка - деца в нищета, в неравностойно положение. Учебникът не прави никаква диференциация. Отдавна е настъпил момента, когато децата са достигнали предела на натовареност", каза Русев.

В новото приложение за пети клас освен малкия брой часове се включват и нови изисквания за разширена учебна програма, според която децата трябва да знаят и за Африка и за Австралия.

"Милеем за децата си, милеем за това, което ще се случва в България. За пръв път липсв родината в българското образование. Искаме диалог с управляващите", казаха учителите, обосновавайки мотивите си за мирния протест.

Те обясниха, че от 8 януари до сега нямат отговор от МОН, че никой не е питал родителите, че не са чути предложенията им и мотивите им за несъгласие.

Относно изказването от страна на управляващите, че вземат пример аз реформата в образованието от Финландия, Русев обясни, че там има равнопоставеност между всички изучавани предмети. "У нас географията е силно дискриминиран предмет", каза учителят.

Негови колеги припомниха, че още по време на турското робство имаме професионално образование. Учителите призоваха: "Нека ни дадат какво ще се учи, какво ще има в учебния план по гражданско образование. Нямаме обща представа. Кой в обществото ни има представа как ще изглежда това, което ще се учи в 6-ти клас", запита Русев.

Негов колега обаче се оказа, че видял плановете още преди две години и тогава било представено какво ще се учи. "Тези програми нямат милост към ученика. Абсурдно, изумително е някой да си мисли, че за по-малко от 2 часа могат да се въведат т.нар. компетентности", каза запознатият с учебните планове учител.

Заложеното за 5-ти, 6-ти и 7-ми клас е по час и половина география. В осми клас при интензивно изучаване на чужд език не се изучават история, география и т.н. В 9-ти клас има по час и половина, а в професионалните гимназии - 1 час география, поясниха учители. Те обявиха, че формално от МОН часовете не се губят, защото могат да бъдат включени в Свободно избираемите предмети, които се увеличават от 12 на 20 часа.

"Ако един ученик желае да учи географията, може да избира. Нашата логика е защо ги няма тези предмети в задължителните часове. Какво прави едно средно училище в едно село, как ще балансира часовете", питат учителите.

Те обясниха, че ниската грамотност понижава и оценките по география. "Част от децата получават ниски оценки заради това, че не знаят къде да слагат запетаи - това не касае географската компетентност. Искаме да нарисуваме България и Нова Зеландия и детето да познае кое къде е", казаха учители.

Те приведоха пример с компетентността на високопоставени личности. "Предшественичката на Кристалина Георгиева как представи България пред световната общност", запитаха преподавателите, припомняйки трагикомичното представяне на Румяна Желева от изслушването й в европарламента.

"Много по-важно е дали децата ни ще търсят Малко Търново (на границата ни с Турция, б.р.) близо до Велико Търново (разстоянието помежду им е 290 км) - тези деца един ден ще управляват България", каза преподавателят.