Образованието е фактор за националната сигурност. Без кадри, грамотни и подготвени за икономиката на 21 век, без гражданска позиция сме изгубени. Това заяви вицепремиерът и просветен министър Меглена Кунева по време на кръгла маса на тема „Образованието като фактор за националната сигурност”.

По думите й за националната сигурност са присъщи специфични проблемни области: политически, икономически, социални, етнически, духовни, военни, информационни, екологични. Всеки един от компонентите - самостоятелно или в съчетание с другите, може да се окаже критичен за държавата, смята вицепремиерът. Всички заедно или отделно зависят от образованието и човешките ресурси.

38-годишен общински съветник скъсан на матурата за средно образование

38-годишен общински съветник скъсан на матурата за средно образование

Айри Мурад е неграмотен, въпреки отговорния си пост, планира да е висшист

Образованието трябва да има компетентност по всеки един от аспектите на националната сигурност, смята образователният министър. Кунева отбеляза, че е важен и духовният компонент, който определя морала и ценностите на гражданите. След семейството, образователната система е най-важният фактор за формиране на националните ценности, категорична бе Меглена Кунева.

Според образователния министър не можем да си затваряме очите пред два тежки проблема - отпадането на децата от училище и демографията. „Докато с втория проблем можем по-бавно да се преборим и да сменим посоката, с отпадането на децата от училище можем да започнем да правим и да виждаме промяна в тенденцията веднага", смята Кунева.

Имало още един многопластов проблем – къде са родителите. По думите й този въпрос все по-често се задава във връзка с надеждите и тежестите, които се прехвърлят на българското училище. Когато родителите са ангажирани по цял ден, за да могат да поддържат семейството, когато работят извън България, това вече създава друга картина.

Статистиката сочела, че 20% от първокласниците са от ромски произход, седмокласниците от ромски произход са вече 7%, а в 12 клас вече са 1%, посочи Кунева. Според нея е стряскащо, защото се пропуска възможността тези деца да тръгнат по друг начин в живота.

„По този начин ги „абонираме" за социални помощи или за много тежки личностни проблеми", коментира Меглена Кунева.

Според нея с професионалното и дуалното обучение ще се противодейства на тази тенденция. „Те могат да се случат само при споделено лидерство между Министерството на труда и социалната политика и Министерство на образованието и науката в институционално отношение", коментира тя.

В МОН се подготвят учебни програми, които са ориентирани към променено съотношение между нови и стари знания. Кунева обяви намерение за засилване на часовете и знанията по природни науки.

След проведените матури в МОН направили изводи, че учениците имат проблем с разбирането на материала и с практическото приложение на знанието.
Меглена Кунева обяви, че по националните програми са предвидили средства за стимулиране и на учителите, които подготвят талантливи деца, радващи ни с медали.