Заплатите на българските учители да бъдат увеличени между 10% и 15%, предлагат от Синдикат „Образование" към КТ „Подкрепа".
Работещите в системата отново са на социалния минимум на своето физическо оцеляване. За съжаление нивото на учителските заплати е близко с това от преди голямата учителска стачка, а интересът към учителската професия е от педагогически специалисти със средна възраст от 55 и повече години, алармират още синдикатите след направен анализ на системата.
При подписването на националния колективния трудов договор този дебат се отложи и се насочи към месец септември с МФ и правителството на Република България, припомнят от КТ „Подкпрепа".
Системата очаква тази първа стъпка, без която няма да бъдат възможни новите европейски практики, визирани в новия училищен закон и прилежащи нормативи, мотивират искането си синдикалистите.
Синдикат „Образование" изказва безпокойство от следните факти:
•Изискванията към кандидат-студентите и студентите с педагогически специалности във висшите учебни заведения са традиционно най-ниски, съотносимо с останалите специалности. Тази негативна практика се оформя през последните 20 години.
•Нулев интерес на младите учители към образователната системата. За новата учебна година се очакват около 200 млади педагогически специалисти. Това се получава поради катастрофално ниските начални заплати за млади специалисти - около 200 евро и високата степен на трудност и изхабяване в системата.
•Третирането на учителската професия като трета категория труд и създаващата се практика учителите да работят до 70 и повече години, което е пагубно за системата.
•Загуба на приоритетите в учителската професия. В добрите традиции на българското образование учителят се е занимавал с учебно-възпитателна дейност, но сега му се налага да акцентира на административната дейност. Последното се налага заради многобройните и нискоефективни справки и отчети, наложени в учебните звена. Работата по проекти вече отнема 40% от работата на учителите и цели да компенсира занижената финансова отговорност на държавата и общините към системата на образованието.
•Обедняването на образователната система също е традиционно и неслучайно за последните 20 години. Това е видно от размера на средствата от БВП за образование през годините и сега:
• 1992 г. - 6,1% от БВП
• 1998 г. - 3,2% от БВП
• 2004 г. - 4,2% от БВП
• 2012г. - 3,19% от БВП
Образователната система в България сега е привидно спокойна, но тя е като бомба със запален фитил, чиято дължина е сравнима с изпънатите нерви и изчерпващото се търпение на българския учител, работещ при най-трудните за системата условия в Европа, предупреждават от Синдикат „Образование" към КТ „Подкрепа".
bravolog
на 26.07.2012 в 18:18:06 #1Одобрявам