Реформата в образованието е нещо, което не може да се случи за ден, за месец или година. Това заяви просветният министър Анелия Клисарова, която отчете 6-те си месеца начело на МОН.
Образованието е приоритет, изтъкна тя. Това се е доказало, по думите й, с бюджет 2014, в който се дават 100 милиона лева повече за образование.
Все още на ниво обсъждане в МОН е Законът за средното образование, по който има много предложения. Търсим най-добрия вариант, така че да го предложим на по-широко обсъждане, подчерта министър Клисарова.
В образователната комисия в НС е Законът за професионалното образование. Този закон ще подобри според Клисарова връзката между образование и бизнес. Работи се и стратегията за висше образование, подчерта тя. Работи се по промени в Закона за развитие на академичния състав.
86 училища са ремонтирани през тези 6 месеца - 57 държавни, останалите са общински.
Нашият екип отчита сложността да прави реформа в образованието, смята Клисарова. 21,5 милиона лева повече за реформа във висшето образование е предвидило МОН. Правят се първи стъпки педагозите да влязат в регулираните професии. 8,6 милиона лева повече се дават за лаборатории.
МОН е преодоляло риска да загуби над 200 милиона лева по ОП „Развитие на човешките ресурси", по която е междинно звено. 80% са верифицираните средства по програмата, които отчетоха от ведомството или за 6 месеца са верифицирани 187 милиона лева.
Около 260 милиона лева обещават от МОН през 2014 като междинни плащания по ОП „Развитие на човешките ресурси".
От просветното министерство са оптимисти и за старта на новата оперативна програма „Наука и образование за устойчив растеж". Първите реални плащания по нея могат да се очакват през 2015.
От МОН представиха и изследване на Сова Харис за обществените нагласи към образователната система в България. 69,8 % от запитаните са на мнение, че образованието се нуждае от реформа. Сред основните проблеми са посочени липсата на интереси към учебната система, ниско заплащане на учителите, остарели методи на преподаване, лошо изготвени учебници, липса на дисциплина от страна на учениците.
60,3 % са на мнение, че образованието ни не отговаря на нуждите на бизнеса. Само 6,7 % са на мнение, че образованието е в унисон с потребностите на пазара на труда.
54,2% смятат, че липсата на интерес на ученика към учебния процес е основната причина за отпадане на децата от учебния процес. Сред другите причини анкетираните са посочили недостатъчния контрол от страна на родители и учители, както и бедността в семейството.
68,6 % подкрепят дуалния модел на професионално обучение. 63,2 % са на мнение, че този модел е панацея за отпадане на учениците.
40 % от анкетираните са оптимисти, че образованието ни ще се реформира и подобри. За 71% успехът на образователната система минава през привличане на млади кадри в сферата на образованието.
Оказва се, че министър Анелия Клисарова е най-впечатлена от резултата, че запитаните дават висока оценка на важността на дисциплината в училището.
Ако няма дисциплина, няма как да осигурим качествено образование, подчерта тя и каза, че дисциплината трябва да намери място в Закона за училищното и предучилищното образование.
Как обаче това ще бъде разписано законово в МОН все още дискутират. Варианти са клубовете по интереси, както и извънкласните занимания.
Дисциплината обаче няма да се гарантира със задължителни униформи във всички училища.
Разработва се и стратегия за повишаване на функционалната грамотност на учениците, стана ясно още от пресконференцията на министъра на образованието.
сеирджия
на 18.12.2013 в 01:39:24 #6Товарищ Клисарова, Напишете на големи плакати "Учение и труд, труд и учение!" или "Учение и труд, жизнерадост и дръзновение!" и ги окачете по всички училища! И работата ша са опрай ! Честна пионерска !
.
tupalkata
на 17.12.2013 в 19:34:27 #5Трябва да се вземат спешни мерки за образованието, защото нещата там са трагични
Zoya
на 17.12.2013 в 18:07:12 #41. семейството е Номер 1 2. Зарязаха всичко старо, което не бе лошо !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! а) униформата б) ученическия час (среднощния) в) респекта на учителя !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Не ми се продължава! СЕГА ЗАПОЧВАТ всичко от начало-о-о-о-о-о................После ще се "бият в гърдите', че ТЕ са го решили и измислили................. Нещастни политици...................Смрад и помия..........................
Bobby_gBG
на 17.12.2013 в 12:42:20 #32 неща за лекуване на образованието: 1. Обвързване на делегирания бюджет със средния успех за училището от външното оценяване - намаляне или увеличаване с проценти ако е под/над 4:50. Стига са държали всички некадърници на училище. 2. Камери със записване на звук във всички училища, и пазене на записите по 1 месец ако няма никой дето да се оплаква от учител или ученик. Ако има оплакване - веднага се проверява записа и звука, и виновния се наказва или хвърчи от училище ако е натрупал достатъчно провинения. От там нататък следва вдигане на заплатите да са задължително над средните за страната, и нещата сами ще се нагласят, когато приемливите заплати стимулират качествени хора да стават учители, а не само най-некадърните, дето не могат да си намерят работа другаде...
Олаф БГ
на 17.12.2013 в 12:26:11 #2География за 7 клас отпреди години е копирана 1:1 като съдържание в География 5 клас. Физични и химични явления 6 клас е копирано почти 1:1 като съдържание в Човек и Природа 5 клас. Древаната история е премахната изобщо от 5 клас. Децата зубрят като луди дати и префърцунени фрази за велики ханове, чието място не разбират, защото не са учили нищо както трябва за по-старите времена. История и география е смъкната в 3-4вместо Човек и Общество (аз, семейството, града, селото, училището) зубрят исторически факти като луди. Пласират се учебници!!! Минситърката е нелепо глупава в повечето си изкавания. Проблемите са коренно различни..... В правилниците вече ГОНЯТ С ОТСВЪСТВИЕ още в малките класове, какво повече да дисциплинирате? Да, ще източвате ПАРИ ОТ ФОНДОВЕ ЗА СОЦИАЛНИ ПСИХОЛОЗИ за да дублират образованието , вместо ДА НАКАЖАТ ВИНОВНИТЕ В МОН ЗА КАЛПАВИТЕ УЧЕБНИЦИ. Децата Ви са изтезавани в училище. ДЕЦАТА ВИ СДА ИЗНАСИЛВАНИ С УЧЕБНИ ПРОГРАМИ,а Вас ви лъжат за проблемите с дисциплината. Готвят източване на "социални" и повече работа за "психолози", а не за инженери.
goshi
на 17.12.2013 в 11:59:10 #1Подкрепям и приветствам идеята, но също смятам, че е обречена. Първо защото смятам, че жената на министерския пост е много некомпетентна. Второ защото проблема с дисциплината и възпитанието на учениците не идва само от училището, а от средата, улицата и най-вече от вкъщи. Не може родителите да заплашват и да бият учители, когато пишат двойка на ученика и той да има респект от нещо.